|
|
|
|---|---|
|
Köpte en M3 3.0 nyligen. Vilken härlig bil! Dock satt ett koniskt KN-filter på vid köpet. Jag är lite skeptisk till reningen och även prestandan med tanke på all varmluft som sugs in så jag tänkte jämföra med original filter. Är det något som måste demonteras för att sätta tillbaka original luftfilterbox? Själva boxen verkar lugnt men det är "snabeln" som tar luft i fronten samt från bromskylningskanalen som verkar svår att få på plats. Kylaren är liksom i vägen. Måste man lossa den i ovankant och luta bort den lite eller? Ni som monterat "öppna filter" kanske vet. Fick ni bort originalgrejerna utan att demontera något mer? Hälsningar Dan | |
| Nix...inget behövs demonteras...det ska gå..gick för mej...efter tonvis med svordomar ;) | |
|
Ok! Tackar för svar. Då får jag va lite mera enveten då! ;) |
|
|
Nu har jag provat igen. Gick ju bra bara man var lite stönig! Verkar dock som att ett par öron på luftmassemätaren är kapade för att passa KN-filtret. Så nu behöver jag fixa något som håller kvar luftmassemätarens rör i filterboxen. Någon mer som råkat ut för detta och har en fin lösning? En ny luftmassemätare är ju inte att tänka pga priset! Pratade även med service på BMW i Karlstad. Autowåx Bil AB. Enligt dem så är ett insatsfilter i originalboxen bäst för 3-litersmotorn. Medan 3,2-litersmotorn tjänar på ett "öppet filter" av t.ex. konisk modell. |
|
fredrik m3gt333 |
det finns inga öron på luftmassemätaren. det är 2 st skruvar med stora brickor som håller filterboxen.. mvh fredrik |
|
Ok! Det får jag kolla upp. Var inne på BMW och såg att skruvarna fanns att köpa. Men på deras datorbild såg det ut som luftmassemätaren hade två "öron" av plast. Tackar för svaret! |
|
fredrik m3gt333 |
vilken nr. har du på din gt och vartifrån köpte du den?? jag tror du gör det klokt i att lägga tillbaks till orginalboxen..jag tyckte nästan min började gå sämre när jag satte koniskt kn-filter.. mvh fredrik |
|
Hej. Nr. 314. Köpte den i Nossebro. Kikade igår igen och jag har två små öron på anslutningsröret. Det är avlånga hål i dem. Fick för mig att de två skruvarna skall gå igenom dessa och dra fast röret mot luftburken. Det får bli en ny sväng till butiken idag. Skall bli intressant att se eventuell skillnad. Känns ju klart vettigt att hämta luften från fronten som det är gjort i original. Har tidigare kört en del snabba motorcyklar som tagit in luften via fronten. Det där var ju ganska mycket prat om när det kom. RAM-Air kallades det. Eller "lufffarturbo". :) Men det är klart det märks kanske mera på en mindre motor och med så höga hastigheter. Filterboxarna var rejält tilltagna för att få en buffert för jämn lufttillgång. |
|
fredrik m3gt333 |
hej. nu har jag monterat min orginal luftburk tillbaka.. dom 2 örona fungerar som styrning för tappar som finns på luftburken plus att det är 2 skrvar som håller fast den men dom ska inte gå genom hålen.. tyckte min började gå bättre..speciellt när man har fart på i trean o. fyran. har annars ett nästan oanvänt kw-coiloverkit till gt ifall du är intresserad.. |
|
Ok! :) Kul att höra ifrån dig! Har precis gjort samma sak. Lite bökigt var det att klämma dit grejerna men nu ser det ju bra ut. Kändes som en lättnad då KN-filtret "hängde" lite otäckt i elkabeln till luftmassemätaren samt att en skruv till värmeskölden låg emot filtret lite. Fick köpa den stora o-ringen och har även beställt skruvarna som fattas. Har dock inte provkört än men det kommer snart! |
|
fredrik m3gt333 |
javisst!! håller fullständigt med dig! fattar inte att jag monterade ett koniskt filter ifjol.. det ser ju mycket bättre ut me orginal..:) |
| Nix...inget behövs demonteras...det ska gå..gick för mej...efter tonvis med svordomar ;) | |
| asg...haha...skumt.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.