AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
959

Belysning utomlands?

ki
226
kim750
530da-04
Ska iväg på en semesterresa till Österrike via Danmark och Tyskland i sommar.
Är det nån som har koll på vilken belysning man får ha på?
Tänker främst på dimljuset.
Är det nåt mer man ska tänka på ?

Mvh
Kim
I Tyskland/Österrike skall du inte ha lysen på alls under dagtid,och speciellt inte dimljusen om det inte är dimma folk kommer att blinka åt dig hela tiden att slå av dimljusen.Har du på halvljus så är det sällan att någon reagerar nu för tiden.

-----
Mvh
Nils Mayer

Länk
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Kommer man till Spanien så är det visst förbjudet att ha lyset på dagtid såvida man inte kör genom en tunnel då måste man sätta på det hur upplyst och kort tunneln än är, reseledarn påtalade detta när jag var där för en månad sen ifall man skulle hyra bil
haimaul
Har just kommit hem från Spanien och blev först rätt förvånad över skyltningen in och ut ur tunnlar om halvljus på respektive av. Skönt med en bil som slog på lyset automatiskt när det blev mörkt, inte helt lätt att räkna ut vilken del av vilken spak man ska vrida på för att få igång det. Ska väl påpeka att det var en fransk bil (med ankstjärt och dieselmotor, pas du tout séxy...) som hyrbilsfirman hade utsett åt mig. Man vet aldrig vad man får när man hämtar sin hyrbil!

Annars trevligt land att köra i. Var i Bilbao + San Sebastian och vägen däremellan är helt makalös. Bergigt och vackert bort om alla ord. Saknade en riktig bil på dessa, som det brukar heta, "sweeping medium to high speed corners and short straights". Framhjulsdrift är f*n obehagligt!

Why pamper life's complexities
When the leather runs smooth on the passenger seat
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Nuförtiden är det knappt några i t ex Frankrike/Italien som blinkar på en om man har lyset på dagtid. Man får nån blinkning av nån syr-gubbe ibland.

Senast igår tänkte jag på vad bra det är att ha lyset på även dagtid! Gjorde en omkörning och ganska plötsligt uppenbarar sig en Volvo 740 framför mig som jag knapp noterade vid första anblicken. Han hade endast parkeringsljuset på och såg således ut att vara längre bort.

På tal om när man åker i t ex nån fransk stad så kan man som hastigast ibland få för sig att en bil är parkerad eftersom lyset är avstängt på den. Men så ser man att den rör sig i trafiken.

Länderna i Europa skulle säkerligen få ner dödssiffran i trafiken med 5% om dom införde halvljus dagtid även dom.

Det är jag övertygad om!

mvh

Varför har dom förbjudit att ha halvljuset på när det är ljust ute? Låter lite krångligt...
/Cronor
var i tyskland med e36an för ett par helger sen, mycket riktigt skall man inte ha ngn belysning på under dagtid, det står skyltat vid tunnlar "licht an" så man inte glömmer det :) kan ha att göra med att man släpper ut mindre avgaser då det inte går åt lika mycket ström...kanske inte låter som mycket på en bil men det finns ju ett par stycken i tyskland :)

MVH
Johan K
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Stopp och bromsbelägg!

Man får naturligtvis ha lysen på utomlands! Det är tillåtet! Faktum är att många tyskar, engelsmän och fransoser (m fl) har lysena på under dagtid ändå. Trots att man inte behöver enl deras lag.

Som sagt. Åk med lyset på! Du syns bättre. Blinkar dom så blinka irriterat tillbaka.

mvh
ki
226
kim750
530da-04
Tack för alla svar.
Då har jag koll på läget.
Kommer inte ha dimljus på i allafall,
sen om man råkar glömma halvljus på så verkar
det inte vara hela världen.

Mvh
Kim
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
kim750: Det gör absolut ingenting! Jag har ett par tusen mil i 15-16 länder och det enda som sker är några blinkningar per land. That´s it.

to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

"Kim750" Nä kör du med den belysningen du har här hemma, jag har kört många år i Tyskland och Österrike ( mitt smultronställe på sommaren är Zell am See ) har aldrig sett att någon / numera / blinkar då jag har halvljuset tänt, de gjorde dom förr.
Kör försiktig och håll till i högerfilen :) så jag inte bromsas upp av något "skåp" som av misstag hamnat i vänsterfilen ;))
Snart på väg mot Z a S.

Sommarhälsningar
Tommy

NoFear
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.