AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
769

Misständning vid körning ibland

HM
15
HMA
528iA Steptronic Touring -98
Har en 528 i -98 med steptroniclåda. Ett fel har uppkommit de sista veckorna nu som är irriterande. Vid körning coh även vid gaspådrag så misständer motorn till. Precis som spänningen till något försvinner för någon millisekund. STannar man blien så går det inte riktigt rent. Stäng av den , starta igen och den går som en klocka. Felet kommer lite då och då. Ibland kan jag köra 10 mil utan något och ibland bara vid körning någon km.

Var börjar jag felsöka och hur. Bilen är nyligen servad, stora servicen.... dvs bytt stift, bränslefilter osv....

Tacksam för hjälp....

HMA
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
min 528 gick som skit på tomgång ibland och ibland misstände den vid gaspådrag. d va tändspolen som var trasig, tidigare ägare hade lyckats knäcka tjocka isoleringen på tändspolen så det slog ljusbågar mellan tänd-"hatten" och en av polerna.
när det händer slängd dig ur bilen och kolla under huven. sprakar det då är det den som är felet.
Knappast, lite annorlunda på en E39 med sex spolar direkt över stiften, än på en -87. Jag skulle nog be den som gjort stora servicen att känna och klämma lite. De avslutade möjligtvis inte med motortvätt utan att blåsa bort ev. vatten i brunnarna runt stiften?

FP
HM
15
HMA
Tack för svaret

SKall be verkstaden kolla över detta och se om det hjälper.
HM
15
HMA
Hej

Nu så är felet avhjälpt...

Var vinkelgivaren som sitter och läser på vevaxeln som var kass. Himla bra med dator i bilen som kommer ihåg felen. Verkstaden kopplade bara upp sig och såg felet direkt. Nu går den som en klocka igen... SKÖNT

+ att de var snälla och fixade till min regnsensor samtidigt så nu fungerar den med...

Datorer är allt bra... när de inte krånglar

Hans

HMA
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.