|
|
|
|---|---|
|
Hej, Det är härligt att se den samlade kompetensen på denna lista. Jag har en fråga som jag inte har kunnat hitta något klart svar på i den arkiverade textmassan. Jag behöver skaffa ett nytt batteri till min 730i-87. Har haft startproblem sedan i vintras och jag tror att det beror på batteriet. Den mäter 12.07 v. Har läst att det ska vara mellan 12.5 och 13.2 för att kunna ge tillräckligt mycket kraft för start. Vad skulle ni rekommendera? BMWs dyra, men sannolikt "rätt-valda förslag" eller något annat? I såfall, vad, märke, AH-styrka etc? Med vänliga hälsningar, Ata Ghaderi | |
|
Bäst : Optima på 100 Ah eller mera , dyrt men bäst på allt. (Finns även andra fabrikat av sk. gelebatterier , alla är bra men optima finns hos flest återförsäljare) Riktigt bra : Tudor eller annat känt märkes "Lyxbatteri" , dvs. den underhållsfria helkapslade varianten , lite dyrare men bättre än standard startbatteri , framförallt djupurladdningsförmågan och startströmskapacitet vid minusgrader är bra. Bra : BMW original , finns lite olika och alla är bra men de är inte speciella på något sätt. Skräp : Biltema batterier , köp INTE dom , de är otroligt dåliga på alla sätt och vis. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
| Tack för tipset! Optima blir det. Man ska inte behöva tänka OM bilen startar nu...En bil ska alltid starta, speciellt om det är en BMW;-) | |
|
Ok , se bara till att Optimabatteriet INTE är för högt så att det inte går in under baksätet , har affären inte optima som går in under baksätet så köp ett annat fabrikat av gelebatteri, de är likvärdiga - optima är bara det mest marknadsförda och mest välkända fabrikatet i sverige. Ja kör alltid med Optima om bilen skall gå på vintern , fungerar 100% Hade en gång en gammal audi med förgasare som vägrade starta om det var mer än -20 grader ca , stod och nötte i över 2 minuter en gång , sådant klarar bara ett optima vid de temperaturerna. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Tänk på att ett standard optima bara har 60Ah, och redan de är dyra. Om du köper ett vanligt blysyrabatteri, se till att avluftningen passar på originalslangen som går ut under bilen, att lufta av syrablandad knallgas vid elcentralen brevid batteriet är ingen höjdare. |
|
| Det verkar inte vara många ställen som säljer det. Har nu frågat på flera ställen i Uppsala, ingen har Optima. Ska fråga vidare. Någon som vet var man säljer bra batterier i eller runt Uppsala? | |
|
Novation säljer bra batterier. Min: Länk Erik** ///Tänk först, meka sen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.