AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.262

När ska man skrota sin 535?

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag har slitit med min 535i -86 i fyra år nu. Det mesta är bytt, såsom:
Motor
Bakaxel
Inredning
Framvagn
Bromsar
Kyl
Avgass.
Vindruta
Hjullager
Instrumentering
etc....etc...

Nu har jag problem med en dunk i bakvagnen som jag inte kommer tillrätta med. Misstänker att hela kardan måste bytas. Till råga på allt har kopplingen börjat slira vid hård acc.

Bilen är egentligen inte fin nog att motivera ytterligare en renovering av drivlina och koppling, men har man bytt så mkt som jag gjort känns det trist att ge sig.

Vad tycker ni? Skrota eller lasta upp ytterligare några tusenlappar och arbetspass för att sedan hoppas att bilfan håller ihop några månader till?

Hur mycket jobb är det att byta koppling och framförallt, vågar man köpa begagnade grejer?
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Tycker helt klart du ska försöka åtgärda felet.

Koppling och kardan är ganska enkelt att byta, är du hyfsat van att skruva gör du det på en dag kanske snabbare. Begagnad koppling 2-300:- och en komplett kardan ca 2-400:- och 12 timmar senare kanske en fungerande bil.

Lycka till!

fixa!

---
WWW.JK-RACING.SE
I samarbete med:
www.tribal-racing.se
www.bobkit.se
TMT

Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Tycker du borde försöka fixa det. Annars säljer du den till någon händig bmw fantast. e28 535orna blir ju inte fler precis, så det vore ju synd om ytterligare en skulle gå i graven. Även om det bara är "vanlig" 535a.

Det där dunket i bakvagnen du beskriver, det är inte så enkelt att det är silentblocken som är så slut att gummit har släppt helt. Så var det på min, och vid växling, start, så dunkade det till därbak när mittdelen av bussningen slog i o sattesig. Om du förstår hur jag menar.

Nord
mr
309
mr_bmw_
E46 330xi Touring -04
E34 525 2,8L E85 Touring -94
elller så kan du alltid sälja den till mig för en vettig pening.. :P e intresserad om du vill bli av med den..

/// BMW E28 POWER!!!
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Nä, ni har förstås rätt. Den borde hållas vid liv. Tyvärr dras jag med någon form av elfel(?) som gör att bilen vissa dagar går lite ojämnt på lägre belastning. Omöjligt att hitta verkar det. Detta fel gör att den drar över 1.5 l/mil. Fast det är lite klass att ha en bil som dricker mkt soppa :-)

Beträffande dunkandet så har jag bytt silentblock och upphängningen av klumpen. I onödan. Det slår vid acceleration i lägre farter. Så nu återstår drivaxlar, knutkors, kardan, hardyskiva och eventuellt klumpen som felkällor. Var börjar man?

mr
309
mr_bmw_
E46 330xi Touring -04
kan väl kanske vara stödlagret....

så du vill inte sälja den?? för då fixar ja nog den.. så den får gå ett tag till ja blir ju snart färdigutbilddad meck med....

/// BMW E28 POWER!!!
För fasen..!!!!

Gör bara int skrot av den!!!!!

Lovar att det finns någon som kan ta över ägandeskapet och fortsätta skruva annars... :)

En vettig E28 bör fortsätta leva...på något vis..

kvinnor kan....efter att vi förklarat för dem...:)
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
mr. BMW -> Jag tror inte det blir att jag säljer, men jag hör av mig isf. Det känns lönlöst att sälja en bil för kanske 6-7 tusen när man plöjt ner jobb och delar för säkert det femdubbla.
Fast blir det för jävla mkt att göra så....
mr
309
mr_bmw_
E46 330xi Touring -04
oki.. men säg till om du ändrar dig....

till rätt pris kommer man direkt..

/// BMW E28 POWER!!!
En koppling kostar småpengar, samt att en kardan kan du hitta för en ännu mindre peng. Fortsätt jobba med den.....
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

En 3,5.a säljer man inte utan mycket goda skäl :)
Dina skäl räcker inte padde ;)

Nu har du ju bytt så mycket att du nog snart kommer tillrätta med vagnens problem..

Jag ska tillägga att jag har liknande problem på min...Har ännu inte gjort något mera än det jag beskrivit i en av dina tidigare trådar..Har haft annat att göra.

Som sagt...Fortsätt med bilen om du har den minsta ork kvar :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Apropå skrotningen som du ursprungligen funderade på så blir det definitivt ett nej :)

Om intresset tryter så är det försäljning som gäller...Inga E28:or ska behöva "gå i graven" ;)

Mvh Janne.
Visa användare
325
Mathias Tjäder
M535i -86
1602 -74
Nähä, nån skrotning får det inte bli!!! Skulle du bli så trött på bilen så är det inget problem att sälja den istället... jag kan t.ex köpa den.

Länk

Mvh Tjäder
Helga
Skrota en 535!!??

Aldrig!!

Helga
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
hardyskivan bytte jag på min vagn nyligen, kostade 600kr på mekonomen.
du har inte tappat balanseringsvikterna på kardan?

TwinTurbo=Twice the fun :D

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Tackar för responsen. Nä, det är synd att skrota dessa bilar. Det hade nog sålts i delar. Men jag skall repa den istället. Så snart jag hittar en beggad drivlina till vettiga pengar. Att byta del för del blir så dyrt och omständigt. Det finns ju säkert 5-6 punkter som kan ge dessa vibrationer i bakvagn.

Men: Innan man drar igång, borde ändå inte en seriös verkstad kunna ta reda på vad som är orsaken för ett fast pris? Eller är de lika opålitliga som jag erfarit? Svaren varierar efter vem man frågar. Kardan, silentblock, hardy, knutkors, bakaxel, balansvikter, mellanlager, medbringare, växellådsbussningar. Man blir helt vansinnig.
ni
145
nicolas
M3 e36 limo 435 im m3 e46
fixa...

tvåan på tvären och 3an flat out...thats bmw man!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.