|
|
|
|---|---|
|
Är intresserad av att köpa en beg 330 IX A , och har hittat och provat en . Allt var kanon men steget mellan 3 o 4:an var på denna bil över 2000varv medans 1-3 låg på 1200v .Det känns för mig mycket skumt . Priset på bilen är 259000:- 02 4400mil GG | |
| Hej om inte jag har fel så har xi modellerna en annan utväxling nu vet inte jag hur automaten är men manuelt växlade har lite lägre utväxling som kompenserar 4wd.Jag köpte själv en 330xi-02 för ett halvår sedan och är mycket nöjd. | |
| Hej om inte jag har fel så har xi modellerna en annan utväxling nu vet inte jag hur automaten är men manuelt växlade har lite lägre utväxling som kompenserar 4wd.Jag köpte själv en 330xi-02 för ett halvår sedan och är mycket nöjd. | |
|
Hej Bringer nytt liv i det här gamla inlägget! Jag upplever precis samma problem som ovanstående. Mellan växlarna 1-3 skiljer det ca 1200 varv efter varvstopped men när man varvar ut trean så lägger sig 4an på 4100 varv och drar inte alls på lika bra som tidigare. Det känns som att kraften bara "dör ut" och bilen får kämpa sig upp från 150 och uppåt. Vad beror detta på?? Jag har SMG 01 lådan i min bil.. Finns det någon som vet? MVH Rasmus |
|
|
Finns det ingen som vet varför det är såhär?? MVH Rasmus |
|
| bump | |
|
Hur konstruktörer lägger stegningen annorlunda på vissa bilar finns det säkert en politisk förklaring till... ;) Vet att E34 med iX och manuell låda är rätt högvarviga och ligger på ca. 3000rpm i 100 knutar - det var därför det blev en automat för min del och ca. 2000rpm i 100 istället. Jag antar att din 330 med SMG ligger på liknande låga varv i 100 knutar? Antagligen hade du fått en låda som varvar mer i höga farter om de inte hade gjort ett "hopp" mellan 3 och 4...? Men visst är det irriterande, min Saab 9000 turbo -96 har tvärtom ett kortare hopp mellan just 3 och 4 lustigt nog - så nu måste jag oftast slira på 1:an för att komma iväg i uppförslut, och framför allt 3:an hade kunnat läggas bara lite lägre så att bilen blev smidigare i stadstrafik, motorn lider av MASSIVA vibrationer under 1300rpm och pådrag... Mvh |
|
| Undrar bara kostar bilen verkligen 259000 en 02a på 4400 mil? | |
| Ja, när GeGe skrev originalinlägget 2004-06-20 10:33 :-) | |
| ha ha där ser man | |
|
Tackar för svaren! Har aldrig varit med om att en bmw har haft så konstig utväxling. Det känns nästan som om 4an och 5an kommer från en helt annan låda! Jävligt irriterande faktiskt.. Ni tror inte att det kan vara något "fel" på lådan eller att bilen är ommappad på nåt konstigt vis? Bilen känns som sagt jävligt orklös när man får i 4an. Effekten ska ju ligga rätt högt på 4100 varv vad jag vet så det ska väl inte vara något problem egentligen. Så himla skumt?? MVH Rasmus |
|
| Min bil ligger på ca 2000 rpm på 5an i 100, 4100 rpm på 4an i 150, 6500 rpm på 3an i 150. Tycker att 4an och femman kunde ha följt samma mönster utan större problem.. Eller att dom kunde ha gjort den lite jämnare.. SMG lådan är ju vad jag har förstått en manuell låda med automatisk växling i enkel beskrivning. SAABs högutväxlade lådor är ju tråkiga men det här är nog värre :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.