|
|
|
|---|---|
|
Har nyligen köpt en 530 i -88. Bytte olja på den igår och han som hjälpte mig byta hittade gummiinlägg som satt imellan stödämparfjädringen. Innan jag visste ordet av hade han börjat riva loss dem och menade att sådant ska man inte ha och att jag inte skulle känna nån skillnad utan det. När jag sedan har kört lite tycker jag mig märka att bilen drar lite åt höger, vilket den inte gjorde tidigare samt att den fjädrar annorlunda. Är det vanligt att bruka dessa "inlägg", är de dyra att inhandla, är de bra och slutligen är de svåra att sätta in? Tacksam för svar! | |
|
Dem kan ju ha satts dit för att förbindra att fjädringen sjunker för långt ner (islag som resultat)/ (trötta fjädrar). Gummi mellanlägg mellan fjädervarven kostar inte så många 10:or att införskaffa. Finns i minst 2 olika varianter... ...Lättare att plocka bort än att sätta dit... :) OCH...det hela visade ju vad rätt han hade....du KÄNDE ju skillnad utan dem... ;) kvinnor kan....efter att vi förklarat för dem...:) |
|
|
Tack för svar!! Snackade med killen som hjälpte mig och han var villig att sätta i dem igen. Han kunde dock inte förstå att bilen skulle dra åt höger... Jag har dock en känsla av att det beror på gummiinläggen. Hur pass svårt är de att sätta i igen? Jag menar påverkar de inställningar eller något i den stilen, så att de måste sitta på ett visst sätt? Kan man påverka något annat än fjädringen och att den inte sjunker ner så mycket med dessa gummimellanlägg? Bilen är sänkt så han som satte i dem har säkert haft avsikten att den ska komma upp lite. Fantatiskt bra med detta forum, som nybliven BMW-ägare känns det tryggt att kunna få lite svar på sina oroliga frågor:-) |
|
|
Gummiinlägg mellan fjädervarven kan komma att kräva losstagning av fjädern..om man inte har något bra verktyg som man kan sära på fjädervarven med. Satt dem bara på ena fjädern?? För mycket sänkning kan ge kraftigt ändrade hjulinställningar. Vinklarna på stagen blir inte riktigt bra. Kan krävas extra plattor mellan fjäderben och infästningen längs nertill. ("spacerplatta") där främre staget sitter fast.... Men, sätt dit gummiläggen igen och kör vidare om inget särskilt annat märks... :) Det finns mycket "roligt" att fundera över när det gäller framvagnen.... he,hehe.... kvinnor kan....efter att vi förklarat för dem...:) |
|
|
Nejdå, de satt på båda sidorna. Tjommen som tog bort dem menade att det skulle vara tre på båda sidor, men det var bara två på vardera sida. Ska nu bege mig till Mekonomen för att köpa nya. Måste köpa mig en oljesug också eftersom det är för mycket olja, ca 8 milimeter över översta sträcket. Man kan inte lita på nån... Det är lika bra att lära sig alla grejer själv så att man vet att det blir riktigt gjort! Tack för svar, man ligger ju sömnlös och tänker på både det ena och andra:-) |
|
|
Nejdå, de satt på båda sidorna. Tjommen som tog bort dem menade att det skulle vara tre på båda sidor, men det var bara två på vardera sida. Ska nu bege mig till Mekonomen för att köpa nya. Måste köpa mig en oljesug också eftersom det är för mycket olja, ca 8 milimeter över översta sträcket. Man kan inte lita på nån... Det är lika bra att lära sig alla grejer själv så att man vet att det blir riktigt gjort! Tack för svar, man ligger ju sömnlös och tänker på både det ena och andra:-) |
|
|
Finns satser där det är tre mindre mellanlägg, och så finns det satser med två större gummi bitar. Det är ju bara att fråga här på forumet, och leta upp andra forum med. Finns många som e jäkligt bra å kunne fråge ibland. Å bara man tar det lugnt och kollar över grejerna en extra gång så brukar det mesta gå bra.... :) kvinnor kan....efter att vi förklarat för dem...:) |
|
|
Hej Bimmy! Fick i inläggen idag. En annan variant med tre stycken istället för två. Känns mycket stadigare och trevligare, även om framvagnen kom upp lite mer än den var förrut. Nu kör vi så det ryker:-) Tack för dina tips! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.