|
|
|
|---|---|
Reven |
Hej, har letat lite men inte hittat det jag ville ha reda på. Min bil (Bmw 525ia-91. 24v)lixom bluddrar på tomgång samt när man gasar på. hade bilen inlämnad igår för felsökning och då hittade de lambdasond fel. bytte sonden idag och bilen fungerade perfekt! i 5 minuter. Nu är allt som vanligt bluddrar osv. jag har bytt följande saker på bilen sen jag köpte den: lambdasond, luftfilter, insugsbälg, slangarna till tomgångsmotorn, gummikuddarna i växellådans bakkant, laddningsrelä, kylare, motorolja+filter. hela bilen lixom vibrerar på tomgång.. och när man kör också för den delen, så efter ett tag kommer getriebeprogram upp i instrumenthuset (nödprogram för växellådan). mitt batteri är ett 62ah och jag har läst att det ska vara minst 65. kan detta påverka allting? kan verkligen 3ah påverka så mkt? ///Mvh Jocke "Den Spanska reven rev en annan rev" |
| Nej, batteriet spelar ingen roll på detta, huvudsaken är att batteriet är jysst. Det finns en barnsjukdom på din motor som är värt att kolla upp. Det är tändspolarna på alla cylindrarna. Kontrollera dessa. En annan felkälla kan kanske vara ett relä som styr uppvärmningen av lambdasonden. Det sitter ett sådant i elektronik boxen på pass-sidan i motorrummet. | |
Reven |
Tackar för dina snabba tips! har inte hört om det här tidigare, går ner och kollar direkt! hur kan man kolla att tändspolarna och relät är okej? vad ska det va för ström på tändspolarna? ///Jocke "Den Spanska reven rev en annan rev" |
|
Har du kollat kylfläkten?Min fläkt saknade ett blad och bilen vibrerade som attan vid start och låga varv,kan vara så enkelt. ///Johan Länk |
|
Reven |
Jo jag kollade den när jag bytte kylare, men det kanske är obalans i den, kan kolla upp det. men bilen går lixom inte rent om man säger så. ska kolla upp alla bränsleledningar nu för det luktar lite bensin om den när man startar ibland. provade också att byta relät till lambdan men det blev ingen skillnad... ska åka till en gds hall nu och kolla om det finns några glappkontakter eller liknande som kan ställa till det.... ska även kolla bränsleledningarna. ///Mvh Jocke "Den Spanska reven rev en annan rev" |
opus |
Kolla om tomgångsmotorn eller ventil funkar. Min hade liknande problem. Sprayade lite rostolja och rengorde den. Nu funkar bilen förutom att en spridare är kass. Blir tillföljd av detta lite lätt ryckig vid tomgång. Lycka till. opus |
Reven |
hur kan man kolla om den funkar? jag har tagit ur den men visste inte vad jag skulle göra med den så jag monterade tillbaka. ventilen som du nämnde var sitter den? ska ta och kolla upp min aspridare om de är okej, det luktar bensin om bilen vid kallstarter, vad kan det innebära? ///Jocke "Den Spanska reven rev en annan rev" |
Reven |
Hade bilen inlämnad idag på JWR och de hittade felet! en trasig tändspole på sexans cylinder. tänkte att det var bra att skriva vad felet var ifall någon får liknande problem=) tackar svaren som jag fått! ///Jocke "Den Spanska reven rev en annan rev" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.