AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.133

kan katalysatorn ha brunnit på min bil

535power
hej jag har bytt kam axel och då när ja satt i hop motorn så starta ja ett par gånger men den gick dåligt så de kan ha kommit lite bensin i avgassystemet eftersom att de vart avgassmällar då den gick dåligt nu när den går bra ryker den mycket och röken har vit färg då undrar ja och katalysatorn har brunnit
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Vitfärgade avgaser brukar tyda på vatten i förbränningen. Dvs antingen har du fått in kylarvätska i motorn, eller så har det bildats väldigt mycket kondensvatten i avgassystemet. Katalysatorn tror jag inte har brunnit, de ska klara sådana saker.
535power
men de e konstigt för ja har nya packningar överallt bytt allt som finns i en sotningsatsvart kan de läcka i så fallmen när man drar åt toppbultarna så ska man dra dom 60newton och vänta 20min och sen dra dom 80newton sen ska man köra bilen så den får normal arbets tempratur och då när den är varm ska man dra dom lite till står de i min mekarbok
60Nm + 80Nm och sedan varmkörning, sist dragning 35grader gäller på M30. Har du dragit bultarna i rätt ordning? Är toppen kontrollerad så att den var helt plan innan montering?

Avgassmällar låter inte bra. Är du säker på att kamaxeln hamnade rätt?
Vitrök är oftast vatten precis som föregående talare påpekar.

Mvh
Rasmus
Glömde säga att det är väldigt viktigt att hålla koll på tempmätaren vid den första varmkörningen eftersom det är svårt att bli av med all luft vid nymontering. Extra viktigt på en M30 som ska varmköras innan sista dragningen. Alltså INTE bara starta, gå ifrån bilen och återkomma efter en stund. Kan sluta med skev topp om man har otur.

Mvh
Rasmus
535power
nej men bilen går bra nu på alla sätt men den ryker vit rök bara annars går den fint utan overhättning lr nått allt normalt
Om allt är normalt så är det ju bara att köra på. Tut, tut!

Mvh
Rasmus
535power
jo allt är normalt förutom att den ryker vit rök de e inge motor fel me kylning lr nått sånt den går bra och allt men den ryker
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
ok, men hur ser motoroljan ut?
535power
den ska bytas nu idag
opus
Kan vara en spridare som inte sprutar som den ska. Har detta felet på min 535a.

opus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.