AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
743

Lite frågor efter inköp av 328 coupe.

An
7
AndreasT
328ic -96
Hejsan! Har nu ägt min bmw 328 coupe e36 i snart2v. Har lite frågor som jag vore ytterst tacksam om någon kunde besvara eller ge tips på.

Det är så att vid främst låga varvtal så förhöjs varvtalet vid växlingar. Exemelvis jag accar från 1500rpm till 3000rpm och växlar. Varvtalet ökar då i ögonblicket kanske 200-300varv. Därefter känns det som det stannar där någon tiodelssekund innan det sjunker som vanligt. Först trodde jag att det var jag som var ovan med kopplingen och kopplade innan gasuppsläpp, men så är inte fallet.

Mitt andra problem är att bilen tickar/gnisslar lite väl mycket. Eftersom dessa bilar har kamkedja antar jag att lite av rasslet/tickande kommer från kedjan, men jag befarar att någon lyftare kärvar eller vad tror ni?

Bilen är sänkt ganska mycket. Hur mycket vet jag inte, men det sitter gula fjädrar runt om. Inga problem att åka 2 i den, men vid 3 pers får man köra lugnt över gupp. 4 personer är i stortsett omöjligt då man inte ser däcket längre utan bara fälgkanten. Någon som vet hur mycket bilen är sänkt ungefär?

Mvh Andreas!

ja.. 80/60 kanske.

min är sänkt 60/40 och då åker man utan större problem 4 välvuxna utan att det tar i nåt, sitter 215/40/17 på bilen.

ang gnisslandet och rasslandet, så är det säkert vanosenheten som skrammlar lite, helt naturligt på dessa motorer sägs det, bara det inte låter för mkt, men testa byt kamkedjesträckaren för säkerhetskull, den kostar inte många hundralappar, utöver det kan du juh testa byta olja och se om det kanske är nån lyftare som är lite sliten..

annars är det svårt att säga nåt om bilen utan att se och höra den.

hoppas det inte är nåt allvarligt, man är juh alltid lite nervös i början när man köpt bil.

/mvh jocke

An
7
AndreasT
328ic -96
Skall testa byta motorolja på den till att börja med. Men jag e fortfarande fundersam över hur den beter sig vid växlingar.

Ang hur mycket sänkt den är så har jag en bild på den:
Länk
80/60 låter väldigt mycket? Det är avgassystem som tar i vid 4 pers vid gupp då det är ombyggt med fullflödesljuddämpare.

Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Det kanske kan vara en 60/40 sänkning eller något liknande, jag har M-chassi på min bil. Jämnför man med det så tycker jag din bil ser ganska mycket lägre ut fram och inte så mycket lägre bak.

Min 328 höjer också varvtalet då man kopplar, varvtalet höjs lite precis då man trycker in kopplingen därefter går det ner till normal nivå, dock är det så lite så jag har knappt lagt märke till det.

Att motorn tjuter/låter lite gör min också, lite mer precis då man startar bilen och mindre då den blivit varm och gò, skulle tro att lite ljud är sånt man får leva med...

MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.