|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
bmwracing |
Calibramannen: I framkant på tråget går bra på en M10, på M30 kanske svängningdämparen blir i vägen? Den bör ju gå in längst upp i framkant isf. Annars kanske det går att borra in på sidan i bröstkåpan. |
|
det va bara ett förslga då jag inte kollat upp än hur det ser ut där nere. det är sant det är slöseri med olja, vatten går lika bra :) Kör: Opel calibra Turbo Bmw 520i |
|
| Kan jag borra hål utan att ta ner tråget? Och sedan gänga i en adapter? | |
|
Bör ju bli en hel del metall spån i tråget i så fall... :( --- /Chrille |
|
|
Tänkte sätta dammsugaren vid borren.. Tråget sitter väldigt illa på iX.. /Daniel |
|
|
Så här har då jag fått det förklarat för mig. Eftersom att det inte är tryck i oljereturen, utan att det är självrinnande så bör man absolut inte ha för klen retur, eller sätta den under olje nivån. En annan rätt intressant sak är ju att oljan kan ha en tendens att bli som ett skum då den går från returen, och om du då har returen under oljenivån så är det väll rätt uppenbart att det blir lite problem för oljan som är skummad att ta sig ned i tråget där oljan är som den skall vara, som att hälla vatten på gele typ O_o. Men, om denna bevisade turbo guru nu har fel, vilket jag inte tror så skulle det vara galet. - Varför göra något halvdant och chansa? "blao is the name of the game!" |
|
|
I hydraul system så leder man in oljan under oljenivån i tanken för att minska skumbildningen. Den kommer in i toppen med ett rör som mynnar ut mot botten i vissa system. Angående tryck: En pump ger ett flöde, tryck bildas då det blir motstånd, då kugghjuls pumpen är en deplacement pump så är högsta trycket den kan åstakomma det tryck som blir när den klenaste grejen går sönder. Olja kommer att hamna i tråget oavsett hur ni drar returen. Det som kommer att kunna hända om motrycket "motståndet" är för stor efter lagringen i turbon är att olja kommer att kunna tryckas förbi tätningarna. Men ska man kolla tryckhöjden som ojenivån i tråget orsakar så är ju den försumbar. //Tobbe En ordentlig motor är en sådan man klättrar ner i loppet med stege och rondell för att slipa vändkanten.... MAN B&W eller Sulzer |
|
|
Cossie: Kan vara mycket möjligt, men jag lyssnar hellre på mr.turbo guru än gå om kursen hydralik på skolan igen.. ot: det var en spännande kurs iofs men men... "blao is the name of the game!" |
|
| Returen kommer nog bli 1 cm och det borde vara bättre än att gänga in i oljepluggen. Olja till är mellan 3-5 mm så det borde fungera med en 10mm retur i trågets överkant. Tänkte köpa 19mm invändig slang till returen men jag ångrade mig, blir ett enormt hål då. | |
|
Vi har valt att använda 10mm rostfrittrör till turbon och 1/2" rör som retur. Och vi har dragit in returen i avtappningen för tråget. Skulle inte vara nåt problem heller att gå ner från 10mm till 6mm för matningen, för det är ju inget större oljeflöde och någon längd på röret det handlar om. Det är mest för syns skulle. //Tobbe |
|
|
Ska prova avtappningen först så får vi se om turbon trycker ur sig olja eller inte.. Kör med ganska så grova slangar i retur.... Matningen har jag strypt ner till 4 mm för att inte flödet ska bli förs stort för returen. Länk |
|
|
Skall kanske nämna att vi har flödesjustering på matningen till turbon. Om det blir ett blått rökinferno så delar vi på returen så att ett 1/2" rör går in i tråget och ett 1/2" går in i kamdrevskåpan, vilket medför att oljan i nivå över turbon kan rinna tillbaks i tråget och inte ut i turbon när man stänger av motorn. Provar man inget så får man aldrig lära sig nåt...... //Tobbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.