AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.432

m3 vs m3csl(acctider)

Sida 1 av 2
varför har csl:en sämre acctider den är ju både lättare och har mer effekt
Vilka tider menar du? Enligt BMW själva så gör M3 CSL 0-100 km/h på 4.9s samt vanliga M3 5.2s

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Enligt flera oberoende siffror ska csl göra 0-100 på ca 5,7 sek. Troligtvis beror det på att det e svårare att få ner effekten i backen. Men tittar man på acc-siffror över 100 km/h så har inte vanliga M3 en chans...
jag menar 0-100...sen är ju csl:en inte så snabb på strippen
det intressanta är väl när det svänger och inte "strippen" körning?? Då visar csl:en vad den är byggd för.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
CSL :en har R-däck som standard, så det där med att den skulle ha sämre grepp är bullshit.
När Teknikens värld fick tiden 5,7s så kan det endast bero på två saker.
1. Inte helt frisk bil
2. Föraren

//Marin
När Teknikens Värld testade bilen så var däcken mycket slitna samt att Launchkontrollen inte fungerade som den skulle, bilen bara spann. (Burnout mode) ??????
Mycket beror på att CSL har SMG II växellåda. En hyfsat van förare växlar faktiskt snabbare med en manuell.

Om man tittar på senaste numret av Bilsport t.ex. där dom testar två olika M3 CSL. Det är med samma förare (Gullabo) som bilarna testas med men ändå blir tiderna en besvikelse.

0-100 - 5,95 s för OCL Brorsson`s modifierade CSL.
0-100 - 6,26 s för en CSL modifierad av SAM Bilmode.

Själv håller jag med ovanstående inlägg. 0-100 är rätt ointressant när det gäller en CSL. Bilen hör hemma på bana, det är ju där den kan visa vad den går för.
Visst är den byggd för att gå på bana, men att köra 6.26 till hundra med en moddad CSL är dåligt?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
När sker växlingen från 2an till 3an på en CSL? Om det är före 100 knyck så kan det vara en förklaring till de "usla" tidena
P3r: Ja, jag håller med. Tiderna är ju knappast imponerande, tvärtom, en besvikelse i mina ögon. Men i övrigt är det en brutal bil som tilltalar i dom flesta aspekterna.
ocl brorssons csl var moddad för ca 525000kr så den borde ju vara lite snabbare
Tony-Avesta
CSL'en är en fantastisk bil på många vis, och visst ska man inte se sig blind på 0-100 tiden, då det inte direkt är bilens huvudsyfte. Trots det känns 5,5-6,0+ som rätt fjösiga tider. Och handen på hjärtat BMW- och banåkarälskare, inte fan hade ni grinat illa om den presterat 0-100 på 4,5 s......?

Så inte är acceleration från stillastående helt ointressant bara för att det i grunden är en "kurvbil"!?

MVH Tony
jo den är bra i kurver men evon är bättre i alla fall i bilspors tunertest
här hittar du en Video jämförelse mellan csl och en vanligt M3 från Top gear...

Länk

M.V.H

MAuricio
tack så mycket Maurixt :)
Va!? Det borde vara tekniskt omöjligt att köra så uselt med en CSL med R däck som dessutom är moddad. Han är ju nästan 1,5sek långsammare till hundra vilket är rätt mkt.
Har svårt att tro att Gullabo är dålig förare, dessa tuners måste ha tabbat sig rejält, jag menar bilen är ju efter en M5 3,6 till 100???. Speciellt konstigt eftersom att BMW inte uppger glädje
siffror i sina 0-100 angivelser då alla Mbilar har körts snabbare i tester än vad BMW angett. Ta M5 touring tex som kördes på 5,5sek när den testades, det är ju 0,4sek snabbare än angivet.
Nu har jag ingen aning om vad Brorsson och SAM Bilmode gjort med just dessa bilar men jag är inte speciellt förvånad då modifieringar och programvaror ifrån många BMW tuners faktiskt har gett sämre prestanda eftersom motorstyrningen är så optimerad ifrån fabrik på dessa bilar och integrerad med programvaran i kontrollenheten för SMG II växellådan.

/RS2
dem var inte speciellt snabba i superstage heller
Ul
98
Ulrik_
Bmw E91 -12
Bmw E39 -02
Ja 0-100 tiderna var inte speciellt upphetsande. Något måste vara fel...
båda bilarna i bilsports tunertest åkte lite snabbar än orginal...den ena åkte på 1.26 och den andra på 1.27 medans orginal åker på typ 1.27.8
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.