|
|
|
|---|---|
|
Nu har jag bytt både casterstag, tvärstag och styrstag på både vänster och höger sida, samt låtit göra en ordentlig framvagnsinställning. Tyvärr så har jag nu lite dödgång i rattutslaget. När jag står helt stilla och med motorn igång så kan jag känna att ratten är lite glapp. Det går sas att rucka den några centimeter upp och ner utan att hjulen rör på sig nämnvärt. Det känns även när jag kör bilen att man får parera lite till höger och vänster ibland för att den ska gå rakt fram. Framvagnsinställningen är dock helt okej, men jag undrar om man kan sas "tajta åt styrsnäckan" så att glappet i ratten blir mindre? Hur mycket glapp är egentligen acceptabelt? Jag tycker även att mittre stryrstaget och den sk hjälpstyrarmen sitter tajt och bra. Mvh Jögge | |
|
Det är tyvärr mycket vanligt med glapp snäcka på E34, det finns vissa justeringsmöjligheter på styrstången samt på själva styrsnäckan. Beskrivning på engelska: Länk ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Ok, ja jag har läst en hel del nu om glapp i styrsnäckan på E34:an. Väldigt vanligt verkar det som, tyvärr... I och för sig så kända jag bara lite med handen på mittre styrstaget och hjälpstyrarmen om dessa satt löst eller så, men de satt tajt tyckte jag. Då är det väl styrsnäckan då förstår jag... Går det inte att fixa till svajet något så när genom att skruva på styrsnäckan, så får jag väl försöka få tag i en bättre begagnad. Jag läste om en kille som fått tag i en som bara gått mindre än 4000 mil, och han behövde bara betala 2500 kr.... Han hade då verkligen tur! Mvh Jögge |
|
|
Om du kan rucka ca 1 cm så är det nog det bästa som kan åstadkommas på en begagnag snäcka. När jag köpte en 530 för några år sedan så glappa den ca 2 cm på ratt kanten. BMW justerade in snäckan till minimum och det slutade på ca 1 cm glapp, vilket var OK. Det är nog det minsta som kan åstadkommas på en begagnag snäcka. Du måste nog tyvärr skaffa en näst intill ny snäcka för att få det perfekt. /Ninja |
|
|
ninja: Ett glapp på ca 1 cm skulle vara acceptabelt tycker jag... Fast skulle jag få tag i en snäcka som gått ett fåtal mil och till ett bra pris så slår jag nog till. Jag får börja i den billiga änden och försöka justera den snäcka jag har så får vi se... Mvh Jögge |
|
|
Jag tror det tog 1-2 år och sedan hade den glappat upp något. Om du kan få tag på en nästan ny snäcka till rimligt pris så är det nog ett bra alternativ...eller så byter du till en e39 (kuggstång) som jag gjorde. /Ninja |
|
|
Kuggstång. Så d går alltså. Hur mycket ombyggnad krävdes? Gick de att behålla orginal servopump. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Min erfanhet är att själva glappet inte går att justera bort genom att skruva på snäckan... Däremot blir styrningen trögare vilket innebär att glappet märks mycket mindre om man spänner skruven.. Eller kanske det bara är jag som inte lyckades? Angående ninjas inlägg så menar han nog att du ska byta bil till en E39:a...? |
|
| Förövrigt vill jag minnas att en ny styrsnäcka kostar runt 20'' kr... | |
| Nej, en ny utbytes kostar ca 8 - 10 000:- hos BMW. | |
| Ok, sorry... Har för mig att den kostade 18'' nånting till E28 när jag kollade för 3-4 år sedan... | |
|
fin bil: Alltså jag bytte till en e39:a...hela bilen! Lite dyrare än att byta snäcka...HeHe /Ninja |
|
|
Efter vad jag förstår så är det alltså inte samma problem med E39:ans styrning som med E34:ans... Det kan iofs bero på att E34:an är en äldre modell och att fler styrsnäckor hunnit bli glapp... Nja.., det får nog bli en bättre beg styrsnäcka istället för att betala hutlösa priser för en utbytessnäcka hos BMW... Mvh Jögge |
|
| Jögge38: Det beror på att E34 har snäcka och E39 har kuggstång... | |
| Ja, jag kom just på det... :-) | |
| Har hört talas om några E39:or med defekt styrväxel. Tydligen ett fabrikationsfel på tidiga E39:or... Men deras konstruktion skiljer sig från E34 såklart. E34=Styrsnäcka, E39=Styrväxel. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.