|
|
|
|---|---|
|
Jag har min parkering under ett antal träf som inte gör annat än droppar kåda på min fina (?) bil, vad göra? Stora klumpar som inte går bort emd tex avfettning. Kanske är insektsborttagare en god idé eftersom kåda likt mygg det bygger på organiska syror? | |
|
Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Stort tack! Trevlig helg! |
|
|
Koncentrerad alkalisk avfettning är effektivt eller oxalsyra (eller tom claybar) för den som kan och vågar hantera det. Men den gamla tråden har en del smidigare tips - dvs preparat som alla har hemma... |
|
|
Lahegas insektsbort verkar fungera. Prova annars med lite T-röd om det satt sig ordentligt... Glöm bara inte tvätta noga efteråt! /Henrik |
|
|
Kapa ner träden! (på natten?) Inga mera kådaattacker! :-) |
|
| Insektsbort är alkalisk avfettning - så om koncentrationen är tillräcklig funkar det bra. T-sprit tar effektivt bort det mesta vad gäller sav etc, men är tufft så var försiktiga på känsliga lacker. | |
|
ja inte vet jag om man är ute och cyklar men......jag brukar använda vanlig matolja när man skall ta bort kåda från händerna eller vanligt smör, typ bregott. Fettet är ju lättare att lösa upp sen med nåt tvättmedel, finns en som sa på kemilektionen "lika löser lika" .... Mvh/ Peter |
|
|
Jag har provat med insect remover på kåda och det fungerade långt över förväntningarna. En spray bara, vänta en liten stund och sen bara ett lätt drag med en blöt svamp så är allt borta! De andra tipsen med allt från matfett till T-sprit har jag inte provat, så jag kan inte säga på rak arm att insekt remover är det bästa, men det fungerar defenitivt. Mvh Micke |
|
|
Rent naturligt så löser Terpentin kåda - kommer från samma familj på samma sätt som att fett löser fett och olja löser olja. Men jag vet inte om lacken klarar det. Men det luktar gott :o) |
|
| Kanske var litet otydlig - Terpentin kommer ifrån träd och löser kåda, trätjära och dyligt. Petrokemiska oljor, asfalt och fetter löser man med petrokemiska lösningsmedel som tex avfettningsmedel. Sprit har man till kräftor! :o) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.