|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att byta upp mig från nuvarande E34 till E38, då jag tycker detta är en av de prydligaste och mest eleganta vagnar jag någonsin sett, men vilken modell, och vilket motoralternativ ska man välja ?????? Kan ingenting om dessa läckra diplomatvagnar, men skulle gärna vilja veta allt om ev. brister, försäkringspriser, service, motorer osv osv..... Hjälp ! | |
|
Hej ODO Jag har en 750 och en 728 E38 och kan därför vara relativt objektiv. Komfortmässigt är bilarna identiska. Effektmässigt är skillnaden störst vid låga varv. Ekonomiskt är självklart 728:an att föredra både vad gäller bränsleförbrukning och eventuella reparationer. Inget slår dock känslan av V12:an under huven. Försäkringen kostar 8000:- för 12:an och 5800:- för 6:an. Johnny Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker! |
|
|
Finns en hel del att läsa här Länk Mvh.Patric Min 740 Länk BMWCS #4598 |
|
|
728iA skulle jag valt pga. lägre bensin förbrukning. Räcker till gott och väl också prestanda mässigt men en 12a är alltid en 12a. Kommer ihåg när jag hade en S600 i garaget, en del gasningar på motorvägen och njutningen tog stopp så fort det var dags att tanka. Ska du använda bilen dagligen så rekomenderar jag 728an och ska du ha bilen som en söndagsglidare rekomenderar jag 750n. Provkör bilarna och bilda en egen uppfattning. Min 728iA är dessutom till salu...;o) Hör av dig via mail om du är intresserad. =) Ny bild 10 Juni- Länk |
|
|
Oj, menar givetvis 740n och inte 750n. Ny bild 10 Juni- Länk |
|
|
Hej Joholm ! Du kan inte använda Dina bilar mycket eller åxå äger Du ett försäkringsbolag. Min E38 728iA kostar 10 700 SEK per år att helförsäkra i T-H. Detta var den billigaste försäkring jag hittade. Jag kör ca 3 500 mil per år och detta drar naturligtvis upp premien. Det fanns konkurrenter som ville ha upp mot 20 000 SEK per år i premie. Bara så att Ni vet. P.S. Jag bor i lilla Gränna som ju knappast kan jämföras med storstadspremier. Förstår inte hur någon har råd att försäkra stora bilar där. D.S. Nysse |
|
| 37 000 kr premie för 730ia i sthlm... billigaste alt. för mig iaf... :( | |
|
Tackar ödmjukast för alla info, och köperbjudanden, försäkringstips osv...*S* Dock är det så här att jag INTE tänkt byta bil just nu....kanske om ett år eller så, och då vill man ju läsa på lite innan om bilen/bilarna. Försäkringspremie kan jag ju också kolla själv, det varierar ju HELT på var man bor, hur bilen är parkerad, antal mil per år osv osv. Det är mera tankar om bilen i sig jag är ute efter......bra sidor...dåliga sidor, om det nu finns några...*S* Vanliga fel, dyra reparationer-servicar som måste göras osv. Importpriser gentemot svenska priser.... utrustningsalternativ...ja jag vill veta ALLT om E38....det rä ju en sån läcker vagn......så jag SKA ha en sån så småningom....fast just nu får nog min E34 rulla ett år till tror jag.... |
|
|
Hej Nysse. Det du påstår stämmer. Passaten jag disponerar är en tjänstebil och den får självklart gå många mil då min arbetsgivare även står för bränslet. Detta i kombination med att jag lyckats uppnå den aktningsvärda åldern 42 är självklart bra för försäkringspremierna. Förutom ovannämnda bor även jag på landsbygden och har kört skadefritt sedan jag fick körkortet för 24 år sedan. När jag importerade min 750 försäkrade mitt bolag den helt utan utökade krav så förmodligen är jag en bra kund vilket kanske också påverkar premien. Jag vet inte riktigt vad som påverkar deras premier men jag har vid flera tillfällen fått den sänkt genom några minuters telefonsamtal där jag påtalat deras risc/reward som varit på mina bilar tills dags dato. Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker! |
|
| BMW 750 E38 drar väl inte så väldigt mycket bensin,inte om man jämför med den bil jag har ,den är mycket sugen på bensin.Men så kör man väl inte så försiktigt heller för den går ju så fruktansvärt bra. | |
|
Jag har funderingar på att skaffa mig en E38 som sommar bil. Tänkte då skaffa en 728 då jag inte vill ha en V motor och pga kostnader. Föredrar en rak sexa =). Antar att det inte går att få en sån har bil entusiast försäkrad. Men har tänk att kanske en dag slänga i en 3.8 M5 motor eller en M30 turbo från en 745. Om man regbesiktar om bilen då med den motorn går det inte att få den entusiast försäkrad då? avgör inte försäkringsbolaget det fall till fall. Så om man har en E38 i superskick med M5 eller M30 Turbo snurra i så borde den väll gå att få försäkrad som entusiast bil, eller? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.