AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
813

Kaross och chassi skillnader mellan 323 & 325 E30 ?

Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Är det några skillnader på de olika E30 modellerna emellan, främst tänker jag på 323 och 325, alltså vad det gäller bromsar, chassi etc. men även växellåda och koppling osv.

Ska vad det lider skaffa en som banprojekt och undrar därför om en 323 skulle duga lika bra som en 325, vissa verkar ju tom. föredra de lite "mindre motor" modellerna !?

Först gaaaasa...sen bromsa...
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Kom igen nu grabbar.......:)

Chassi och bromsar är lika.
323i har generellt taskigare utväxling i bakaxeln än 325i. (men det är inte svårt att byta)
323i har lite klenare motor.

Alla 323i är sedan före 88. Och E30 före 88 är oftast lite lättare än de från 88 och senare.

Gällande vissa (som jag) som föredrar lite mindre motor så är det när de har 2 cylindrar mindre ;)

Det finns ett fåtal 323i med dogleg låda, vilket är väldigt intressant.

Så, rörande väghållningsbiten är de väldigt likvärdiga gällande möjligheter. När det gäller att hitta lite hästar så har 325i en klar fördel. Det tål ju också att väga in att en 323i oftast är billigare än en 325i.
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Prisskillnaden tycker jag är ganska liten i sammanghanget, men ofta är väl 325:an tyvärr lite mer utrustad än 323:an, vilket är en nackdel när det gäller vikten, men det är väl bara att rensa undan det mesta......

Kanske trots allt är att föredra en 325 då totalt sett.

Varför föredrar du förresten mindre motor ??

Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Upp....:)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.