|
|
|
|---|---|
|
Handbormsen tar för högt upp tycker jag. Kan man spänna den själv eller måste man lämna in? Antar att det ska gå att fixa detta själv. Någon som har några erfarenheter inom området? Mvh Kristian | |
|
Plocka av ett av bakhjulen och kika in genom ett av bulthålen. Vrid på navet tills du ser ett justeringshjul, tag därefter en skruvmejsel och justera in hulet i botten sen släpper du ett halvt varv ungefär. Upprepa samma procedur på andra sidan och du är klar. Undvik o justera inneifrån bilen. Prova givetvis så den inte ligger an innan du ger dig ut på provtur. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja riktigt så är det inte faktiskt enligt reglementet :)) Släpp vajrarna under spaken. Justera vid hjulen så dom låser sig släpp 10 kugg. Justerar sedan vajrarna så lampan tänds på 1 hacket, bromsen ska börja ta på 2 hacket och lampan ska absolut lysa på 3 hacket ska det ligga på rejält. Allt för att få rätt balans på länkandet. kan vara bra att "slita in" lite på backarna innan justerandet dra i handbromsen när bilen har fart några ggr, för att få lite yta i "trumman" ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: No offence med släpper du 10 kugg kommer den inte ta ordentligt enligt min erfarenhet. De här med att släppa vajrarna under spaken, hur menar du då? justera upp dom i "nollläge" eller frisläppa dom helt? Att frisläppa dom helt måste vara ett hästjobb då man måste ner i botten på reglaget o böka. Detta med att lampan tänds vid första hacket styrs nu switchen och inget annat? Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Är det inte så att på E39 och E46 är kuggarna tätare än tidigare modeller, där man bara släpper några hack? Instämmer om varningslampan, den går väl på spakens läge? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
wendtan : Ju must go by the book :)) det är 10 kuggsläpp på E46 och 12 på E39 nått mera som herrarna vill ha BMW eller Bentleys fakta på ?? Tar inte handbromsen om du justerar som du ska så är det nått annat som ska åtgärdas. Det har med "balansen" på hela rörelsen att göra. Justerar du fel, så brukar handbromsen kunna låsa sig i vissa lägen (rent generellt) switchen ska vara justerad så lampan tänds på första hacket vilket den normalt gör. annars får man justerad den, den måste absolut lysa på andra hacket. Hästjobb :)) inga problem med rätt verktyg :)) Jag är medveten om att det ser "ovanligt" ut med så många kuggsläpp, inget jag känner igen sedan tidigare, brukar normalt vara 3 kugg. Och vajrarna släpps så pass att dom glappar lite grann, så dom inte påverkar inställningen i hjulen. Normalt så släpper man ju dom vid byta av backarna. ///MVH Hasso Länk |
|
Ärligt talat: Det låter avancerat, blir att lämna in. Men tack för hjälpen! Underbart forum med underbara gubbar! Skål! mvh kristian |
|
|
Har tänkt om. Har tid att dona själv. Så vad gäller? Wendtan tips verkar ju onekligen lättare att göra. Om han har gjort så och det fungerat för honom borde det fungera för mig. Varför rekommenderar ni inte att göra det vi själva handtaget? Mvh kristian |
|
|
Alf: De är dömt o misslyckas att bara justera från coupen. Tro mig, de kommer göra liten om än någon skillnad alls. Att plocka av bakhjulen är ju inte allt för jobbigt. Du kan finjustera från coupen sen om du känner de behovet. En annan fråga är ju varför din handbroms börjat ta dåligt, är de mycket rost i trummorna så måste du plocka av skivorna för att slipa bort all rost som satt sig i trummans anläggningsyta. De är mycket enklare än va de låter det med. Oket sitter med 2 bultar inneifrån och sen är de bara o hänga upp oket i lite ståltråd, förslagsvis i stötdämparen. Använd sen en polygrip för o komprimera bromskolven när du monterar oket tillsammans med beläggen. Även om du inte behöver plocka av beläggen så finns här en instruktion för de förfarandet Länk Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Tror inte det beror på rost jag motionerar dem ganska friskt. efter tvättar osv. Men det kan vara värt som du säger att skruva i sär och kolla när man ändå håller på. Dem tar inte direkt dåligt med det är irriterande att behvöa dra spaken så långt upp. Det kan väl aldrig vara så att dem är slut? Tackar för tipsen och länken! PS: Dina fälgar är jäkligt fina. Man blir duktig sugen, Har precis bytt från från 18" till 17" så det känns inte helt rätt att köpa 18" igen, om nått år är det säkert snygghets suget som tar över igen. BMW Orignal 17" är mycket bekvämare enligt mig på dem vägar jag kör på. Lättare och tvätta också hade Breytom Magick eller nått sånt kan inte stava till det. Tror killen som jag gjorde bytet med var överlycklig hahahahah det bjuder jag på! Mvh Kristian |
|
|
Alf: Nej risken att broms backarna är slut är väldigt liten sålänge de inte har legat emot. Jag upplever skillnaden mellan mina 17" M68 och denns 135M 18" arna som försummbar. De tror jag har mycket o göra med att 330ns chassi är optimerad för 17" standard. Ja körde en del 328or med 18" när ja var ute o prova e46 coupe och de var påtagligt stötigare. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
På min bil så testade jag att justera vid hujulen först, sedan vid spaken för att till sist ta isär allting bak vid hjulen. Skivorna var helslut inne i bromstrumman. mekanismen helt ihoprostad beläggen totalslut. summa summarum, om bilen gått en bit, min har gått 14000 nu så ta isär och kolla upp det. Tips: nya skivor, bromsbackar,monteringssats samt 2st av art.nr: 344 167 501 98(nr 3 på: Länk )dessa var helt ihoprostade på min bil och gjorde att bromsen låg på samt inte greppade ordentligt. |
|
|
monterat och klart, funkar 100% nu igen, och förhoppningsvis ett tag framöver. Jag använde hassos tips för justeringen. Har ni förresten hjulet monterat när ni justerar bak i trumman? Är ju en viss skillnad i moment om man bara ska justera så att man inte kan dra runt skivan för hand. Man kommer ju åt genom hjulbulthålet ändå så att säga.. Hasso? |
|
|
Jag har en fråga: Är det meningen att bakhjulen inte låser sig vid kraftig inbromsning med handbrosen på e46? Trodde att alla bilar gjorde det? Eller är det ngt fel på min? Har justerat brosen nu genom att ta av hjulen och skruvat inne i trumman så gott det går och sen tillbaka ca 10 hack eller 4 vrid med mejseln i hålet. Sedan har jag dragit åt lite i själva handbrosen. lapan lyser när man drar upp den till andra hacket, och den börjar nipa rejält vid tredje (bilen stannar på andra oxå) Ska det vara så? Tänkte ju testa att busa lite med handbromssvängar :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.