AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.962

BMW Z3 Coupe el Audi TT

Sida 1 av 2
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Hej,

TT:n är ju lite billigare, inte lika snabb och fin motor som BMW:n. Men, den är billigare känns lite modernare. Helst av allt hade jag velat ha en fin Z3 coupe men tycker de är lite för dyra.

Äsch...jag vet inte.... Vad tycker ni?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kör båda innan du kliat dig för länge i skallen. Då behöver du tappa håret innan du bestämt dig. För mig är valet superenkelt men det är ju en smaksak. Om det är en prisfråga tror jag inte någon här kan hjälpa dig.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
hade ett byte på gång från min z3c mot en TT ett tag. Provkörde. Blev inget byte. YMMV. Ut o testkör - jag tycker inte att bilarna är direkt jämförbara. AudiTT här på forumet som precis handlat en M coupé kan säkert fylla i sina tankar :)

Liksom för Anders S är även mitt val busenkelt.

mvh
Anders

PCS #8050
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Är Z3 coupe utrustad med ACC? Känns som om TT:n är lite bättre utrustad än Coupen:n.(?)

Tittar man utseende mässigt tycker jag Z3 är snyggare, frågan är bara om den är lika funktinell. Kommer antagligen att köra en del mil per månad.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det finns ingen ACC i Z3 ! Tyvärr måste man ju säga!
eF
900
eFx
520d Touring -09
Jag som haft både Z3 M Coupé och Audi TT-Q säger bara en sak, och det är inte diskutabelt; Z3 Coupé.

:)

/eFx
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Får man fråga vad som känns modernare i en TT?? Är det möjligen ACCn då eller?
Efter som du vill ha en funktionell bil så är ju Skoda octavia RS en alldeles utmärkt Audi TT till enormt mkt bättre pris! Kaross och inredning är det enda som skiljer.....

;-)

/B
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Jag har haft Coupén i ett antal år och bara provkört TTn ett fåtal gånger, svaret blir därefter.

Till TTns fördel: Går att fälla baksätet så att man kan lasta lite mer.

Till Coupéns mer okritiska fördelar:
Utseendet!
Motorn!
Stolarna!
Drivlinan!
Chassit!

Mina tankar:
Modernast bil, båda är väl lite till åren, dom kom ju samtidigt.
ACC, BMW har ju AC som standard, räcker inte det, vrida ratten till rätt temperatur nöjer jag mig med.
Z3an känns mycket sportigare i körningen (även vid jämförelse med en 2.8Coupé).

Min slutsats:
Vill du åka bil, köp TT.
Vill du köra bil, sitta helt perfekt i många mil och vara intressantast i kvarteret, köp Coupé!

/Johan
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Kanske ska skriva sportig liten funktionell bil =). Som jag skrev så tycker jag Z3 Coupe är den snyggaste till utseendet och verkar vara den bästa bilen(enligt folk här). Men jämför man priser så ligger TT:n ett snäpp billigare än en likvärdig årsmodell av Coupen. Tyvärr har jag inte hur mycket pengar som helst att lägga på en bil....

Jag vet inte om det bara är en känsla men TT:n känns nyare, kanske pga att den fortfarande är i produktion(?). Sen gillar jag att man kan få Xenon och ACC. Som jag skrev jag kommer att tillbringa några mil i bilen och då är sådana saker viktiga.

Som sagt bara lite tankar....

eF
900
eFx
520d Touring -09
Jag uppfattade TT:n som svårsåld också, eftersom det finns så grymt stort utbud.. vet dock inte ritkigt hur det ligger till med coupeer.

/eFx
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Hmmm, det ligger något i det. Finns ju skit många som är till salu. Bra när man ska köpa och dåligt när man ska sälja.

//K
Visa användare
97
kaffe
BMW 525D -07 Midnight blue
Som eFx sa den är vanlig, nästa lite för vanlig i mitt tycke (just köpt mig en Coupe)...

När jag köpte bil så fick det vara känslan av att köra de olika bilarna som fick avgöra... men det som är minst lika vicktigt är ägande glädjen i form av cool design samt att inte ha en bil som "svenssons" har...

Men en audi kostar runt 160.000 (ett ca pris) för en 1.8 medans du kan skaka loss en Z3 Coupe för 170.000 med en 2.8 liters så priset är i 5-7% spannet av skillnad så det är inte grymt mycket att orda om... köp den bilen du hälst vill ha annars kommer du gräma dig senare =)

Testa denna fråga på någon audi sida oxå kanske =)

Better lucky then good!
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Kan jag fixa en Z3 Coupe -00-01 för en 170 000 hade jag nästan slagit till direkt. Har tyvärr inte sett någon så billig....

Viktigt med ett lågt miltal också.

K =)
Ur min synvinkel så kan jag bara se en fördel med Audin... den går att få med fyrhjulsdrift.
Men det är ju inte alltid så kul... men vill man ha en kul vinterbil, så...

Visa användare
97
kaffe
BMW 525D -07 Midnight blue
Min var visserligen en 99:a men en sen sådan. Den gick på under 170K och hade rullat 5600mil och hade allt lull lull som gick att ta från fabrik -foglights....
Men visst finns det billigare samt nyare TT:s men inte så mycket billigare!

Better lucky then good!
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Har ej Haft en TT men en A4 som har samma motor som TT'n.
Kan bara konstatera att det är MYCKET roligare med en sugmotor.
allt kommer direkt oavsett om det är en 2,8 eller M modell av BMW motorn det är inga fördröjningar eller gummieffekter som man har i en Turbo laddad sak. Kom ihåg att vi snackar om en hysteriskt överladdad 1,8 om det är 225 Hk modellen du är ute efter!

Dock skall jag säga att jag har (små bokstäver) blivit frånåkt av en TT som måste ha haft en djävulsk höfläkt till turbo istoppad.
Gjorde själv 250 spik och TT'n bara drog vidare.
Så det GÅR ju att göra saker med en 1,8 om man bara vill men då skulle jag nog har köpt en M modell direkt.... :-)

/PG
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Jag har inte kört Z3:an! Men TT: ett par ggr.. Däremot kört E36:an.. och chassi delarna ska ju vara i det närmaste samma som jag fattat det.. Så mitt val skulel falla DIREKT på Coupén... inga tvivel om det faktiskt!

Sen är 4wd på den korta hjulbasen inte nån höjdare.. många motorjournalister som sagt det.. och prestandan blir ju lidande...

Z3:an är förvisso lite dyrare och även då något äldre.. men den hålelr sig säkerligen även bättre i värde och ser ju så mycket bättre ut =) Och står helt klart ut!

Åk och provkör själv så får du se!

__
Länk
En Audi TT är en bra bil men med många barn sjukdomar. Så bilar efter -01 är att föredra. Just nu kör jag M Coupe och älskar det men innan körde jag en 225hk Quattro som va hur trevlig som helst och inte någon skit bil. Hade jag fått göra en optimal bil med delar ifrån tidigare ägda bilar så hade en sätt ut så här ungefär.

Motor:
M motor med 321hk

Chassi:
Honester clubsport Audi TT

Inredning;
Audi TT med M Coupe eller M3 E36 stolar

Motorljud:
Vilken M bil som helst med sportsystem

eFx: Om jag fortsätter följa dig så kommer jag också köpa en Z4 men det vill jag ju inte :(

Finns väl mer att fylla på men orkar inte mer då det är Måndag :(

PS: TT säljer man inte på en dag det kan jag lova...

MVH Patrik
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Sälja Z3 är inte heller gjort på en dag... Min 2,8 har varit till salu sedan juni förra året... Ligger lägst i pris på liknande men det hjälper inte... :-(

/Caspar
eF
900
eFx
520d Touring -09
Audi TT; Nonsens! De e väl jättebra! ;)

/eFx
eFx: Så sant men jag har extremt svårt för Z4:an tyvärr men smaken är ju som baken...

Caspar: Du måste göra något fel har aldrig väntat mer än i maz tre veckor på att sälja en bil.

Tycker att om bilen inte är såld på två veckor så kan man ju nästan skrota den för då börjar man hata den mer och mer ;)

MVH Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.