|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
M3 motorn den mest luriga maskin man kan tänka sig i alla fall när det gäller HC o CO var på besiktningen i slutet av förra sommaren efter att jag monterat på en katt några år gammal o mätte hel justa värden sen dess har den stått i garage hela vintern o jag har hunnit averka en 300 mil sen förra besikningen... NU va helt plötsligen CO.n på tomgång 2.2 o HC:n tomgång uppe i 194. Fattar nada also va ute o åkte en sväng med besiktningsmannen men det gick inte ner ändå dock var värdena tipp topp på 2500rpm. Inget är ju ändrat sen jag besiktigade sist någon som har nått förslag. Köra längre o få den varmare, nollställa luftmängdsmätaren, ta loss vevhusvent slangen eller vad... Körde i K-sprit i innan jag åkte till besiktningen men tyckte den gick ojämnt på tomgång kan detta ha förvärrat värdena? Brukar ju vara tvärtom annars... Tacksam för hjälp fattar nada!!! Herr Ober, ein Autobahn bitte! | |
classe |
hade samma problem E85 ca 10 % i tanken gav CO=0 och HC på 004. |
|
Va hos en gammal räv på BMW i eftermiddags o frågade honom eftersom han varit o besiktigat flera M3:or genom åren. Han sa det att om ja kör den riktigt varm innan o sen rycker ur luftfiltret nån km innan besiktningen så ska HC o CO gå ner kraftigt... En teknik dom användigt många gånger menar han. Någon som har provat??? Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
Jag besiktiga min M3GT i onsdags denna veckan och det är rätt kinkigt att få igenom den mycket på grund av att jag har dubbla racekattar och hamann system men jag körde rätt hårt eller mycket hårt precis innan jag körde in i hallen och jag klara mig med råge...och är det så att du är osäker på att få igenom den ändå så rekomenderar jag karburatorsprit! 1 liter bränsle ungefär och 5 liter karburatorsprit! då kommer du igenom men de kommer säkerligen fråga om du kört hårt innan du kom dit och det är bara att säga ja! M3PutteGT |
|
|
Hade samma problem...körde bilen ordentligt varm sen var det inga problem. |
|
|
Hade samma problem...körde bilen ordentligt varm sen var det inga problem. |
|
|
besikta min för 2 veckor sen. inga problem. ägaren innan hade problem med hc...men min gick igenom utan varmkörning. En gång BMW alltid BMW!!! Länk |
|
|
*M3PutteGT Tack för tipset men om du hade läst hela mitt inlägg står det lite om vad jag fick för erfarenhet av k-spriten i alla fall denna gången... =) VH //M Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
Mr Vanos Hehe sorry läste nog lite hastigt :)...Tycker oxå det verkar konstigt då i så fall borde ju få ett bättre värde men men det är mycket som är konstigt här i världen..:) Ha det gott och lycka ti´ M3PutteGT |
|
M3busen |
Jag hade problem med mitt Hc värde låg på 270 Nollade felkods datorn + 6liter E85(etanol) Hade 7 i HC sedan Varför stanna när man kan fortsätta... |
|
Vet de som har testat med E85 och det funkade utan att ens varmköra...men för mig räckte det med lite varmkörning. |
|
|
Du kanske är tvungen att göra en synkronisering av gasspjällen, vet att detta kan skapa oroliga värden , tjuvluft är ju okså något som kan förstöra värdena , kanske inte så troligt i ditt fall men har du kollat till exempel bälgen mellan LF- mätaren o insug . Sista tipset är väl mer på uttalandet om orolig gång . |
|
M3busen |
Jag hade luftmassmätaren som felkod så bilen hade troligtvis ändrat tenningen. Jag varmkörde min som bara den med E85 i? höjde tomgången lite Men jag fick stå ca 1,5h i kö så bilen var nästan kall. Nu kör jag med kattersättare och det skulle vara kul att se hur värdena blir med e85 Varför stanna när man kan fortsätta... |
|
Om jag kör han riktigt varm rycker ur luftfiltret o vevhusventslangen precis innan borde det gå då tro??? Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
B3 coupe |
Tjena. Hade samma problem med alpina. Visst är det bra om bilen är varm när den kommer till bilprovningen men är det någon av er som tänkt tanken på KNACKSENSOR. Efter att ställt på bilen efter vinter uppehållet så gick han ryckigt, mest då den var kall. Kunde hända att han tvekade lite vid gaspådrag även om den var varm. Alla värden förutom lambda var fel vid bilprovningen och förhöjd tomgång klarade sig precis. Det hjälpte väldigt mycket att byta knacksensor och jag har numera inga ryckningar vare sig med varm eller kall motor och så är avgasvärdena perfekta. Plus att det blev en helt annan bil. Kan ju tänka på det, kostade 2500kr, hellt klart värt det.... |
|
Intressant går det inte kolla vad som är fel med hjälp av en diagnos? Någon som vet nån som gör diagnos i Borås området för en lite mindre peng??? Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
Kolla med Autoteknik i Borås. Tel. 033-15 77 30 |
|
B3 coupe |
Om knacksensor är trasig så syns det om man drar ut en felkodsdiagnos på bilen. |
|
Skulle ja med vilja veta tror jag ska göra en diagnos o se om det är nån sensor som är kass, har det blitt fel motstånd i en så kan ju motorn få indikationer på att den inte alls är så varm som den är och det kanske i så fall även förklara varför den är lite blödrig när den är kall. Nån som har pejl på vad en diagnos kostar... Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
B3 coupe |
ca. 800-900kr ingår ofta i inspektion. |
|
Var o kollade diagnos idag... Hittade gamla fel-värden som vi raderade o körde bilen igen. Då kom det inte upp några fel så vi drog slutsatsen att givarna var intakta. Någon som kan ha någon annan teori??? Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.