AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.446

Ska köpa en 5-serie touring men...

sacke
..vilken ska jag rkta in mig på?
523 eller 528?

Det skiljer väl inte speciellt mkt i driftkostnad på dessa modeller eller?

Manuell eller automat (steptronic)?

Det finns ju otroligt många att välja mellan och priserna varierar en del,kanske är det läge och pruta mer än vanligt?

Nåt speciellt man bör titta på vid köp av just denna bil ?
Någon här kanske vet eller har nåt tips på nån fin bil som är 4sale.

Tacksam för tips och svar :-)

/Per

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Väljer du manuell så kvittar det. Väljer du däremot step så rekar jag att du köper 528 då 523 med step i (T) utförande blir för seg i mitt tycke. Annars så är det väl lite bättre bottendrag på 528 (både på papper och upplevelse).
Driftkostnadsmässigt är det som du säger att det är ingen större skillnad. Däremot kan försäkringen variera kraftigt mellan modellerna beroende på vart i landet man har sin kappsäck.

Vad man skall tänka på har det skrivits spaltmeter om här på siten, men utöver det självklara som servicebok, skick i förhållande till miltal, gutfeeling osv så bör du syna:

- Bakluckan på alla håll och kanter då det förekommer rost. Skulle du upptäcka rost och bilen är producerad senast 07/98 så skall det gå att fixa på goodwill. Rosten brukar sitta runt shoppingluckan eller undertill vid falsen mot stötfångaren sett.
- Kolla även dörrar i nederkant då vissa har haft problem med rost även där (inklusive mig själv). Även det går på goodwill om man klart kan se att rosten kommer innifrån.
- Kolla alla trösklar efter ojämnheter, kan tyda på en gammal skada och med begynnande rost. Trösklarna skall vara släta och fina.
- Tag reda på om vattenpump/termostat är bytt. Ffa om bilen har passerat typ 10 000 mil. Dock finns det de som får bytt tidigare men det beror snarare på att de körs FÖR lite ;) ;) Inga namn.
- Lyssna efter "klonk" när du kör ned från trottoarkanter.
- Vibrationer från bak eller fram.
- Kolla skivor och klossar. Enkelt att byta javisst men dock lite onödig kostnad direkt efter köp.
- "Pixeldöd". Segment kan saknas på OBC displayen. Blir oftast sämre och sämre med tiden då det har börjat. Kostar allt från 4000:- och uppåt att fixa.
- Mät kylan på klimatorn.

Sedan finns det tusen saker till men med gott omdömme och lite noggranhet så kan man hitta dem också.

Det viktiga är bara att vara kritiskt. Det finns såpass många beggade i bra skick så det finns ingen anledning att rusa iväg och köpa första bästa utan välj med omsorg. Stirra dig ej blind på de billigaste då det oftast finns en anledning till varför de är billiga. BMW brukar vara VÄLDIGT prismedvetna så en lite dyrare brukar i regel vara bättre om man jmf likvärdiga bilar.

Det finns en väldigt fin 528 på bmwfynd.com (-97 dock, men endast 12 000 mil). Har det som behövs.

För att avsluta så är valet mellan step eller manuell lite beronde på vilken motor du köper. Personligen så tycker jag att det är så bekvämt med step så jag skulle rikta in mig på en 528 (vilket jag även gör).

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

sacke
Tack för ett bra svar....

Har du kollat ''live'' på den 528:an hos BMWfynd?
Har sett den och är bra sugen på den men han har haft den rätt länge.

Pratade med säljaren i tel och den är tydligen omlackad v-fram p.g.a lättare krockskada,dock inget problem för mig om det bara är skärm o dyl. som är bytt.

Har ju skrivits en del negativt om den firman här på forumen genom åren men jag handlade en gammal 320 där för ett par år sen och mitt intryck var att han verkar schysst.

Kollar man bara upp bilen noga så ska det nog gå bra tror jag.

Dags å leta objekt (528).......

Per

Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Spontant tycker jag att du ska rikta in dig på en 528:a. Mycket trevlig motor.
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Det är billigare att köpa en kopplingssats än att renovera/köpa en automatlåda.......

(Gammalt Stockholmsskämt)

¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
oftast mer utrustning på 528:orna som tex nivåreglering utan att dom är dyrare än 523
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
En annan grej med den på BMW fynd är att den verkar ha dubbla pipor. Undrar om det är ett piratsystem på eller dyligt.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Har själv köpt en 523 TA och hade med en gång hellre valt en 528 om det gäller en automat. 523 växlar lite för ofta och lite segt vid normalkörning. Däremot räcker det till och blir över i sportläget!
För min del blev det 523 eftersom försäkringen var 2-3000 dyrare på en 528.
Samtidigt köpte farsan en 523 TManuell och efter att ha provkört den kan jag säga...

...AUTOMAAAAAAT!!!!!...

...vad du än väljer. SÅÅ mycket skönare att bara trampa ner när du vill flyga iväg! Lådan växlar så mjukt att du knappt märker det. Vid hård kurvtagning och plattan i mattan växlar den också så mjukt att det aldrig blir olustigt. Definitivt värt de extra decilitrarna bensin.
Dessutom känns hela bilen "glappare" med manuell. Lite Volvokänsla faktiskt om man ska vara elak. Fast nu är jag ju van vid automaten då...

En sak till: BYT VATTENPUMP OCH TERMOSTATHUS!!! punkt...
sacke
Varför bör man byta VATTENPUMP OCH TERMOSTATHUS ?

stefannorr
sacke> Är en ökänd svag punkt på BMW bilar.
sacke
Ok.....verkar vara lite saker som strular på E-39 eller är det en driftsäker bil?

Vad mer kan man ''räkna'' med om man köper en E-39?
Hur det med klimatorn,brukar dom lägga av på BMW?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.