|
|
|
|---|---|
|
Skulle vilja ha lite hjälp att bena ut lite begrepp angående växellådor till BMW 740 e38. Det verkar ju finnas flera olika benämnigar och typer av lådor, tec Litetronic, steptronic osv har ngn lust att förklara skillnaden mellan dessa skulle jag bli glad då jag är i tagen att införskaffa mig en ny bil =D | |
|
"Litetronic" har jag aldrig hört. Kan det vara bmws tidigare automat innan -96 då steptronicen kom ut? Steptronic är ju bmws namn på en automatlåda som även går att växla manuellt med. Funderar likadant som Audi/VWs "tiptronic". Själv så vet jag bara att bmw använder sig av sin steptronic förutom när det sitter en Smg låda i men d finns inte till 7serien. I alpina-trimmade bilar så kallas automatlådan "switchtronic" som är en annan sorts låda. Ny bild 10 Juni- Länk |
|
Scheckheft |
Hej, svar om växellådor: Länk Mvh Scheckheft/bmwe38.info ___ Länk |
Scheckheft |
Hej , bara ett litet tillägg till begreppet litronic/litetronic. Det är Boschs benämning för xenonljus (Light Electronic) och har inget med växellådor att göra. Mvh Scheckheft/bmwe38.info ___ Länk |
|
Får tacka och bocka för hjälpen! Men är alla automatlådor steptronic eller är det ett tillval? |
|
Scheckheft |
Hej, beror på vilket land/kontinent bilen kommer ifrån. I Europa blev steptronic standard hos E38 modellen i början av 96. I USA däremot var det tillval även efter 96. Mvh Scheckheft/bmwe38.info ___ Länk |
|
Det finns en markering på sidan av växellådan en grön eller svart bricks där allt står. Jag var tvungen att svänga förbi BMW för att dom skulle få reda på vilket innan jag bytte olja. //Thomas Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.