|
|
|
|---|---|
|
Jag velar på om jag ska köpa en 523 eller en 328... Vad tycker ni? Jag har inget behov av en stor bil men en 523 med m-paketet e så jävla snygga. Men dom ligger oftast högre i pris än tex 328 -99. Sedan e man ju lite kräsen så om man ska ha en 328 (alt 323) så måste det ju vara vita blinkers o 17" på, gäna en sänkning oxå... Vad tycker ni jag ska satsa på...? | |
|
Tja, 328 är en roligare och busigare bil, medan 523 har mer komfort, lite olika inriktning, men bägger är bra inom sitt område. Går knappast att rekommendera åt någon annan, det beror helt på vad söker hos en bil och hur du använder den. Det finns ett test där de två modellerna jämförs: Gå in på www.automotorsport.se, klicka på biltester, välj märke BMW samt 3-serie eller 5-serie. Du får upp en lista på tester. 1998-06 innehåller ett test mellan 328 och 523. |
|
| Har precis bytt från 328 till 523. Förutom att det är lite bättre drag i 328:an samt att bromsarna och vägkänslan är lite mer "intim" om du förstår så är 5-serien bättre på allt. Förvisso hade jag komfortchassi på 328:an medans min nuvarande har M-chassit så jämförelsen blir lite haltande. Min uppfattning är i alla fall att femman är betydligt mer gedigen i nästan allt. | |
|
Om jag köper en 523 så måste det vara m-paketet på. I det fallet är det utséendet så lockar... Men oxå något dyrare i inköp. En 328 är busigare, men det medför oxå att däckslitaget ökar och därmed en saftig däckkostnad 1 gång om året om man inte kan hålla sig... =) SuperTobbe: Hur e väghållningen i en 523 med m-chassie?? |
|
| 328:an känns "busigare" som du uttrycker det, man märker mer vad bilen håller på med. M-chassit är fullkomligt underbart. Kränger inte mycket och ändå kanonbra komfort. Provkör dock båda bilarna innan du bestämmer dig för det är ju väldigt individuellt vad man tycker om. För min del var det pga storleksbehov jag bytte men jag ångrar inte bytet en sekund såhär i efterhand. 523:an är också påtagligt mer stabil i höga farter, när 3-serien börjar kännas lite slingrig ligger femman fortfarande som en padda... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag är nog av den uppfattningen att 3 serien ligger högre i prisnivån än vad E39 gör så man får "mera bil " för pengen om man väljer E39 som är väldigt "billiga" idag, Det är ju enormt utbud på BMW. Men en E46 är roligare helt klart, men är inte lika gedigen, och komfortabel som E39. min jämnförelse. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Jag får nog också hålla med om att e39 ligger bättre till i pris än e46. Har precis köpt en 523 med m-paket och är kanon nöjd med både komfort och väghållning, mer bil för pengarna kan du nog inte köpa. Mvh Johan |
|
|
Tack för tipsen. Man jag har efter lite letande fått en annan uppfattning om prisbilden. Det e inga problem att hitta en 328 -99 för ca 150k medans en 523 med M-paket e rent av svårt att hitta i den prisklassen. Men i första hand tror jag att jag ska leta efter en 523 med M-paket =) |
|
|
För övrigt blir jag lite förundrad ibland över vad M-paket igentligen står för??? Vad jag har förstått så ska det betyda att det sitter kofångare, kjolar mm, från M5...? Men jag har sett väldigt många annonser där annosören skriver att bilen har M-paket. Men när man sen tittar på bilden så har bilen inte det... Exempel... Länk |
|
|
Detta är standard utrustningen på en 523:a med M-paket enl BMW faktablad. kan nog vara så att bilar med M-chassi kallas att dom har M-paket ibland räcker det kanske att bilen har M-ratt det är min erfarenhet sen jag letede bil. Åk ut och provkör du kommer inte att bli besviken. M-sportpaketet -Shadowline -interiörlister aluminium matt -M-multi ratt -Sportstolar fram -Dimstrålkastare -M sportchassi 2 (sänkt fram 20 bak 15) -M aerodynamikpaket karosseridetaljer, lackade i bilens färg samt synligt slutrör. -Vita blinkers -m fälgar parallelekerstyling 66 fram 8*17 235/45r17 bak9*17 255/40r17 -sidoskydd och instegslister med M emblem -M aluminium fotstöd för förare -antracit färgat innertak -M-tygklädsel slätvävd/alcantra Standard utrusning komfortpaketet som innehåller b.l.a Klima, xenon, larm, regnsensor. Färgalternatv -imolaröd -Svart II -Cosmossvart -oxfordgrön -titansilver -Biarritzblå Mvh Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.