AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.748

Tråkig upptäck, har ej M-chassi! Tips?

vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Upptäckte idag när jag läste mina utrustningskoder att jag inte har M-chassi. Tyckte väl det var skillnad i väghållning på min nuvarande Coupé 3.0 jämfört med min först Coupé 2.8 (tyskimport)....

Det är stor skillnad med/utan va? Vad jag kan minnas var min 2.8 mycket mycket stabilare, om det berodde på att jag inte var van då, eller att jag körde 17" har jag svårt att svara på... Så därför frågar jag Er om det är så stor skillnad?

Sen följdfrågan då såklart, vad gör man bäst åt saken? Går det att skaffa "M-chassi" efteråt, och vad innebär M-chassi för olika delar? Är det enbart fjädring eller mer delar?

Kan man gå på något "värre" än M-chassi om man ändå måste byta? Och blir det isåfall kanske t.om billigare än BMW-original M-chassi?

Synpunkter och tips?

Tack!

/Vol
Om jag minns rätt så har alla Z3 Coupé sportchassi/M-chassi som standard. Är det någon som säkert vet hur det ligger till?

Vad det egentligen är som skiljer M-chassit jämfört med ett vanligt Roadster-chassi skulle jag också vilja veta.

/Carl

BMW-Träff, Göteborg 18/6
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Om du vill ha den lägre och hårdare e det ju bara att köpa typ H&R fjädrar... dom brukar göra bra grejer och kostar inte många kronor.

/Magnus

www.snajdarn.se
M Chassit har hårdare fjädrar/ dämpare och grövre krängningshämmare. Bilen är även lite lägre än en bil utan M Chassi.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag vill minnas att jag läste att bilar med M-chassi är 35 mm lägre än de utan, kan det stämma?

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Z-träff 21/6: www.autopower.se/forum/topic.asp?id=89456
eF
900
eFx
520d Touring -09
Som sagt, nästan bara å byta fjädrar så blire lite samma sak..

/eFx
Masten , det stämmer nog inte. kicki som inte hade m chassi hade exakt lika hög bil som min som har det. kolla själv på bilderna från träffen 1maj.
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Tomas: Märkligt, kanske det är annorlunda när det gäller coupén? Jag jämförde med en vanlig Z3 California Edition tidigare med samma fälgar som på vår, den såg ut som en Z3 Cross Country i jämförelse!

/Masten
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Masten, du har just uppfunnit den ultimata bilen för det hippa innefolket. En RoadsterSUV!!

Fast skulle jag få korsa Z3 med X5 så skulle det i så fall vara motorn från 4.8IS som ramlade ner under huven.......

/B
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Jag vill absolut inte sänka bilen (det tar redan i fram vid hård körning).

Däremot återstår sakfrågan, vad exakt innehåller ett "M-chassi"?
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
volatile: Är du helt säker på att du inte har sportchassi? Jag sitter med försäljningsbroschyren för Z3 (tryckt 2001) framför mig och läser i listan för extrautrustning att Z3 coupé 3.0i hade "Sportigt avstämt chassi med förstärkta stabilisatorer" som standard (detta saknar utrustningskod), däremot var "Sportchassi M, inkl differentialspärr" (utrustningskod 704) endast möjligt som tillval till roadstermodellerna. Har även broschyren från 1999 och även där står det att "Sportigt avstämt chassi" är standard.

/Masten
Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
För ev. intresserade upplyser jag gärna om att jag har ett original M Coupé chassiekit (fjädrar och dämpare) över till bra pris (har själv skaffat ett AC Schnitzer Sport-kit i stället... :-)
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Jag är inte säker, läste bara igenom utrustningskoderna och såg att den inte innehöll 704..

Kanske är som du säger Masten.....
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Alla Z3 Coupé (2.8 & 3.0) har alltid haft Sportchassie och 25% differentialbroms (704) som standard, inget annat fanns att välja. Det var däremot tillval på roadster-modellerna.

/Erik - BMW CS #05162
"My car got the famous G-Power deeptone"
Det där med att det var standard med 25% diffbroms har jag svårt att tro på. Jag har en 3,0 Coupé från 2001 och jag harv i alla fall ingen difbroms på min bil.
Gammal tråd men jag provar ändå...

Var hittar man utrustningskoderna? Min förra BMW hade en lapp under baksätet där alla koder stod. Nu har jag inget baksäte...

Tryggvesson: Menar du svensksålda bilar eller alla bilar?

Min Z3 har inte diffbroms.
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Hot Rod: Gå till din BMW-handlare och be dem ta fram listan åt dig, alternativt skickar du dina sju sista siffror i chassinumret till mig så kan jag ordna det direkt.

/Masten

Gör mig glad, besök min blogg! Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.