AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
567

Motorvärmare

Tjena

En fråga om motorvärmare. Jag har motorvärmare på min kärra och undrar bara hur det är med el-förbrukningen. Snackade med farsan som hävdar att man skall sätta på den när man kliver upp ur sängen så blir det lagom till man sätter sig i bilen och kör till jobbet pga att det är dyrt att ha den på hela natten. Men så ser man parkeringar där folk sätter i sina sladdar när dom kommer hem på eftermiddagen till nästa morgon när dom åker igen.

Hur ligger det till med detta?

Mvh
John

*316 power* :p
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
De flesta har timer så att värmaren är på max 3 timmar.
Längre än tre timmar är definitivt slöseri med el.
Personliga tumregler (med kupevärmare);

< +5: 1 timme

< -5: 2 timmar

< -10: 3 timmar
so
10
sohar
320i coupé -94
Kostar typ 50 öre och upp till 1,50 kr i timmen beronde på effekt och elpris.
Tjena

Tack för det, då vet jag att det blir till att köpa timer.

Mvh
John
mi
239
mikebike
Z3 2,8 -99 Roadster
På vissa (större) parkeringar är strömmen pulsad ut till uttagen, beroende på yttertemp.
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Jag installerar Eberspächer på lastbilar och personbilar.
Det är ju mycket smidigare idag, tycker jag.
Man köper ju bara till Call start så ringer du till bilen när du kliver upp eller varför inte ha en fjärkontroll som räcker 400 meter?
Motorn är ju trottsallt viktigast får man dessutom en varm cupé på köpet så ok för mig.
Eller så låter man ju den inbygda timern sköta jobbet

MM
cm
42
cmcswe1
735, 89
Håller med MMM till 100%, har själv en personsökare kopplad till bensinvärmaren och kan slå på och av den obehindrat. Det är värt varenda krona, tro mig.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bensinvärmare har sina klara fördelar! Bara att hoppa in i bilen imorse och fräsa iväg i snöstormen. Grannen bara blängde med skrapan i händerna...

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
20
78
2002
2002tii -73
En motorvärmare är på ca 350W. Har du kupéfläkten på 800W blir det ca 1150W. Kilowatt priset inklusive alla möjliga avgifter, ligger på mellan 50-80 öre beroende på var du bor och vilket elbolag du har. Det kostar alltså strax under kronan/timme för det dyraste alternativet.
Förr körde man med åkerbrasa och fyrfat under motorn. Med riktig fart på elden kunde bilen bli JÄTTEVARM! Det var mer spännande att äga bil då.
Calix och Defa , SLÄNG ER I VÄGGEN!

Ynf!
Hade en Ebersprakare en gång som fick för sig att suga in sina egna avgaser, möjligen pga div snöformationer under bilen. Förbränningen blev fetare och fetare, tills det var riktigt svart rök. Hur roligt som helst med ett sotlager inne i bilen. Måste säga att jag inte litar riktigt på dessa efter detta, vill nog inte fjärrstyra iaf. Men värmare generellt, typ el kanske är himla bra

FP
Dessutom är väl bensinvärmare en ganska kostsam historia? vad kostar det inklusive montering och call start?

Surfa in på Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Från 14-15 tkr och uppåt. För mig är det en engångsinvestering om än tung sån, flyttar med till nästkommande bilar, monteringen är nån tusenlapp då.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.