AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.157

Strulig historia - Hur ska jag gå tillväga ?

Sida 1 av 2
osby0479
Det är en historia om en kille som haft lite problem !

Köpte bilen nere i Tyskland för ca 1 år sedan, en BMW m3 Individual cab -98 fullmatad med allt !

Senare den sommaren så smällde jag motorn, vevstake som gick i tusen bitar o bilen blev stående fram tills april.
Hittade omgånde en motor, en 00:a på 3800 mil för 32000:- Vilket jag tycket lät bra, köpte motorn i Gbg av en kille som inte har skickat något kvitto ännu !!

Farsan hade inte tid direkt att byta motorn, men i början av april bytte vi motorn och det gick smärtfritt på 18 timmar, motorn va inte komplett så allt från den gammla skulle över på den nya.

I med nycklen vred runt o den startade direkt =) blev väldigt glad ska jag säga !

Bilen åkte genast ut på annons och det va ett par halvseriösa spekulanter som ringde, men ingen som kom o tittade.
Körde ca 200 mil med bilen o en kille ringde o kom o ville köpa, men det skulle ta två veckor innan han fick pengarna, han la handpennning på bilen.
Samma dag som vi skulle göra affär så tvättar jag bilen o ska köra o tanka den, kör lugnt inne i byn upp o tankar ner till byn igen, ska plocka ut lite pengar, o plötsligt på 30 vägen börjar bilen att ticka o vid lättar gaspådrag så tickar den ännu mer, ställer bilen direkt o ringer en kompis med bärgare som hämtar bilen o kör upp den på BMW i Älmhult.

Först så tar det ca 1 månad innan dom ens har fått in bilen på lyften, sen börjar dom att, enligt dem att byta lyftarna som dom trodde påverkade det tickande ljudet, sen så tog dom ner framvagnen o öppnade sumpen, och såg att vevlagrena va dåliga, bytta dessa oså samt oljepump och sump, då den va från den första motorn med en spricka inne i sumpen.
Nu 2 veckor senare så är dom klara med bilen o ringer till mig och säger att bilen tickar fortfarande osm den gjorde innan =(
Ok hur ska vi nu göra ? 30000:- vill dom ha för det jobb dom redan har lagt ner på bilen utan att den funkar, antingen är det vevstaken eller en kolvbult enligt deras mekaniker och ska detta bytas så vill dom ha ca 25-30000:- till o vi hamnar på ca 60000:- !

Någon som vet hur jag ska göra, är väldigt tacksam för svar o hjälp !
Vid yttligare frågor så skriv dessa här ! O inget onödigt snack tack !

Mvh Ken
Grubbe
Vilken mardröm alltså. Tyvärr vet jag inte vad du ska göra annat än att du kan försäkra den hos LF och plocka ut det hela på maskinskadeförsäkringen om du vill. Det förutsätter att bilen inte gått längre än 10 000 mil förståss.

Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Ähhh, försäkra en bil med rasad motor och sen få en ny på försäkringen??? Det låter ju inte riktigt riktigt!? Är det så du jobbar Grubbe? Så lätt tror jag inte det är att göra försäkringsbedrägeri. På en importerad 98a dessutom och på en motor som är köpt utan kvitto? Du måste skämta fett!

Mr C
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Det är JÄVLAR inte konstigt att alla premier är svindyra nu för tiden om folk ska göra som du föreslår Grubbe.

Som jag ser det finns det 2 altenativ.

1: Göra klart jobbet, och sälja den.
2: Sälja den billigare till nån som fixar det själv

Hur som helst så förlorar man ju pengar.

Annars kan du ju ta den nu och dra den i ett träd och skrota hela bilen och ta det på försäkringen, så premierna blir ännu dyrare!

MVH: Henrik

///M3
osby0479
M3_LOVER: Det är ju sant, o det är inget jag vill göra, vill inte fördärva en sådan fin bil fastän jag hatar skiten
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tråkig historia.
Jag skulle prova att sälja den i det skick den är till någon händig person.

Kan inte riktigt marknadspriset på din bil (om den varit ok) men lägg dig 25-30.000:- under detta så är du kanske kvitt alla problemen om du har tur.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Håller med BjörnB, lägg ut den för en billig peng, var ärlig och skriv som det är i annonsen, det kommer alltid nån som är duktig som kanske fixar det där väldigt billigt och vill tjäna pengar på den. Samtidigt blir du ju av med skiten också...men det är svårt, riktigt surt att det kostade 30000:- för inget...lider med dig!!

///M3
måste bara fråga, hur lyckades motorn gå isönder från första början??
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag vill mena att en verkstad som har mage att ta 30 000:- kr för ett arbete som skulle syfta till att få bort ett tickande och som fatalt misslyckas med sin arbetsuppgift bör kunna utföra jobbet till ett MYCKET rabatterat pris.

De felbedömde ju läget från början och skall man felbedöma lägen som kostar kunden 30 000:- pga. verkstadens inkompetens bör de kunna kompensera kunden på något sätt , själv hade jag skämts.

Då jagsjälv arbetat som reparatör/tekniker och reparerat datorer/elektronik/mekanik till slutkund vet jag att sådana fall akn uppstå men att man då helt enkelt får göra avkall på sin egen vinst för att kompensera kunden , kanske inte att man gör det gratis men en kraftig rabatt skall det iaf. vara.

aja.. det är bara vad jag tycker , tråkigt med en så sorglig historia.

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Utdrag från konsumenttjänstlagen!

Utförande och material

4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare
med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda
med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.

Näringsidkarens skyldighet att avråda

6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för
tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till
rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att
låta utföra tjänsten.

Om det först sedan tjänsten har börjat utföras visar sig att den
inte
kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten eller att priset för
tjänsten kan bli betydligt högre än konsumenten hade kunnat räkna med,
skall näringsidkaren underrätta konsumenten om förhållandet och begära
hans anvisningar.

Kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan
orsak
inte anvisningar av honom inom rimlig tid, skall näringsidkaren avbryta
påbörjat arbete. Detta gäller dock ej, om det finns särskilda skäl att
anta att konsumenten ändå önskar få tjänsten utförd.

7 § Har näringsidkaren åsidosatt vad som åligger honom enligt 6 §
och
finns det starka skäl att anta att konsumenten i annat fall hade avstått
från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den, har näringsidkaren
inte större rätt till ersättning än han skulle ha haft, om konsumenten
hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den.

För kostnader som inte ersätts enligt första stycket har
näringsidkaren
dock rätt till ersättning i den mån konsumenten annars skulle gynnas på
ett oskäligt sätt.

Nu arbetar jag iofs inte med juridik, har anbart pluggat 20p på universitet så det är möjligt at det fins fall där detta inte fungerar. Men som jag läser av lagtexten ovan så borde du itne behöva betala de 30 000 de kräver dig på. Om kostnaderna blir orimligt stora ska verkstaden kontkta dig innan de påbörjar urförandet. Detta måste ju gälla även felsökning av motor. OM det inte gjort de så kan du ju hävda (enligt paragraf 7§) att du int eksa behöva betala mer än det rimligen borde kosta att göra en sådan undersökning.

VIsserligen kommer inte bilen att bli lagad, men du borde kunna komma undan de 30 000 som de kräver dig på för undersökning.

Är inte hundra på att det går igenom men å andra sidan har du kanske inget at förlora. En tråkig sits är det i alla fall.

MVH
Erik

Länk
Jag håller med Wadel i frågan, kan det vara rimligt att man lämnar in bilen för åtgärd av ett visst problem och 30.000:- senare inte har fått löst problemet?

Låter ju helt absurbt...

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Pappa till Beppe Morgan William
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Ja herrejösses vilken soppa. Det är bara inse att du blivit lurad från alla håll och kanter: Bilen kan aldrig ha varit riktigt kry från början när en vevstake bara pajjar. Motorn du köpte måste ha varit misshandlad från första metern den kördes för att vevlagren, och gud vet vad mer, skulle ha kunnat slitas ut på 3800 mil, eller så har motorn gått 38000 mil... Verkstaden skall vi inte ens prata om, ta 30000 kr, och inte ens lösa problemet ! Inkompetens är bara förnamnet.
sk
252
skinkan
M3 cab 98
535 dam-sport touring 07
bmw 645 cab 12v
730 95 e38
3,0cs 72
lider verkligen med dig,mitt råd dra av en rejäl summa på försäljningspriset så nappar nog någon..nu så här i efterhand är jag glad att du inte ville ta min (olje läckande) m3 limo 96;a i inbyte förra året....lycka till och hoppas du löser det på nåt sätt,en sån go bil ser man ju inte så ofta,förutom min egen!!!
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Skinkan:

Lite O T

När får vi se din "pärla" i galleriet ?

Jag tycker du skall börja med att ta bort bilen från den verkstaden. Punkt slut. Så mycket strul som jag har haft trots att jag har garanti på min. Jag har lämnat i min bil där ett flertal gånger för samma problem. Ena gången är det inget fel enligt dem nästa gång jag påpekar felet byter de ut detaljen men säger ändå att där inte är nåt fel.
Min baklucka är utbytt pga lackblåsa och när jag kommer för att hämta den har de skrapat av färgen på den nya lacken när bakljusen monterats. När jag kommer hem upptäcker jag att där är tre djupa repor + liten bula i framskärmen (mellan list och tröskellåda) Eftersom jag är extrem pedant och alltid tvättar bilen innan den lämnas på verkstad för att just säkerställa eventuella skador som finns innan den lämnas in. De blånekar till att de gjort dessa märken trots att bilen hade varit där nästan 2 veckor. Under denna tid byttes baklucka, bärarmar samt bromsskivor fram.

///M. Pedersen
(OO=00=OO)
osby0479
Bilen har lämnat BMW nu o är på väg tillbaka till verkstaden där vi ska lyfta ut motorn o skicka iväg den till en kille som ska riva motorn, o samtidigt få svart på vitt. Om nu BMW har gjort rätt eller fel.
Det ska bli skoj o få se vad det blir av det !
Återkommer när jag fått svar !!

mvh Ken
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Vore jag du skulle jag ta mig en JÄVLA grogg till Sverige matchen ikväll och försöka att inte tänka på skiten. Usch vad tråkigt!!

///M3
osby0479
M3_LOVER: Det blev det oxå =)

Hoppas att det ska lösa sig nu iaf, ska riva ut motorn på tisdag o sen får vi se när det blir dags !

Bilen blir även till salu när den är klar =)
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Jag lämnade in min båtmotor, Cheva 350, till en händig bilmek. Han rev hela motorn och bytte massor. alla 8 Kolvar och alla lager, packningar och sånt. Totalt 15000:- gick det på inkl material.
iof bara motorjobbet. i och urmontering fixade jag på annan håll.
Hämtade båten idag och den går som en ny motor!
Lämna in motorn till nån som LAGAR, inte bara byter delar.
Hur kan de komma upp i 30000:- utan att hitta felet?

Automat är bekvämt
ma
118
mak
bmw 530ia
osby0479 låter hellt förjävligt allting,kan bara ha medlidande
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Dessa j*vla arbetskostnader är riktiga hutlösa priser kontra materialpriserna.
osby0479:
Har du fått reda på vad material respektive arbetskostnad ligger på i jämförelse?

MVH: Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.