AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
662

Fyrhjulsinställning och verkstäders ansvar?

Lämnade in bilen efter en smäll för ett halvår sen, då hela vänster-fram och vänstersidan av bilen vart i det närmaste demolerade.
Efter extremt mycket strul (då de bland mycket annat t.ex hade lackat bilen fel) fick jag äntligen tillbaka den för ett par månader sen.
När jag hämtade ut den sa verstadskillen 'du behöver göra en 'fyrhjulsinställning' på bilen. Eftersom jag var så less på dem efter allt strul brydde jag mig knappt om att lyssna på honom utan tog bara nycklarna och åkte därifrån.

Nu har jag noterat att höger framdäck är totalt snedslitet, och då börjar man fundera lite grann på vad det är som gäller egentligen. Är inte verkstan tvungen att ställa in framvagnen till rätt position igen efter en smäll? Borde inte en fyrhjulsinställning inkluderas och vara något man gör efter en smäll också? Låter som vanligt sunt bonnförnuft från min sida..

Ringde dit idag och påpekade hur det låg till, men uppenbarligen var det långt ifrån givet att de skulle ta på sig att återställa inställningarna till 'standard'-inställningarna efter en smäll, utan han bad mig komma förbi 'så får vi titta på den'.

Nu till de riktiga frågorna:
1: Exakt vad skiljer en framvagnsinställning från en fyrhjulsinställning? Är det så enkelt som namnet antyder eller bör man veta mer?

2: Är inte det här saker som verkstan _skall_ åtgärda när den varit inne för en allvarlig krock?

3: Tänkte kräva dem på en fyrhjulsinställning och ett nytt däck på höger fram (eftersom detta har blivit totalt sönderslitet på kanten). Är det orimligt eller borde verkstan faktiskt ta sitt ansvar vid ett sånt här 'solklart' fall?

Hur som helst hoppas jag få några tips att ta med mig. Åker från jobbet om en halvtimme, så snabba tips uppskattas! Eftersom det kommer bli ett helvete å massa tjafs innan något görs (som vanligt) så uppskattas tips som kommer in lite senare också :)

Bör nämnas att det är en Mitsubishi Pajero Pinin som det gäller (dvs fyrhjulsdriven).
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
1. Det är så enkelt som det låter.
2. Jag tror inte verkstaden själv avgör vad som ska göras på bilen, det bestämmer säkerligen försäkringsbolaget.
3. Se svaret på fråga 2. Jag tror du ska ta det direkt med försäkringsbolaget i fråga, men jag ser det som en självklarhet att det ska göras.

Försäkringsbolag försöker i stort sett alltid komma undan så billigt som möjligt, men man är absolut inte tvungen att acceptera deras beslut om man inte är nöjd...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.