|
|
|
|---|---|
|
Hei! Har jeg forstått det riktig når jeg sier at M42 har 84 mm borr og 81 mm slag? Hvor mye kan man borre? 1-2 mm? er 2 mm for mye? Ser at Hartge og ACSnitcher har laget 2,1 liters utgaver av denne motoren. Hva er borr x slag på disse motorene? Det burde vel være mulig å bruke vev fra en slik motor? Hva tror dere en slik vev koster? takker for alle inspill | |
|
Man kan använda dieselveven från en M41 som har 82,8mm slag. Hur mycket man kan borra med bibehållen säkerhet vågar jag inte spekulera i men 1 mm ska iaf inte vara något problem. ---- Länk |
|
|
Jag har så sent som idag tittat på en mycket potent M42. Den har dieselvev och 85 mm i slag om jag är rätt informerad. Jag tyckte mig höra att slagvolymen låg på 2.0 liter i den maskinen. /Anton |
|
|
Nu blev det intressant!! ;) Vad är det för diselmotor vi pratar om... M41?! Är det 318tds från E36 eller? Om det är någon som vet lite mer om det här så kan ni väl berätta lite..... Typ ALLT ni vet! ;) Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
| Jag är oxå nyfiken juu...funkar den här diselveven i en M40 månne!? | |
|
Den motor som jag kikat lite närmare på är en ren racingmaskin som körs i långlopp (SLC). Låter minst sagt arg och verkar fungera bra! Sitter monterad i en E36 Compact helt byggd för racing. /Anton |
|
| Veven kommer från 318 tds med m41. Passar rätt i m42. Bra för volymökning, hållbarheten är det däremot inte någon skillnad på då det är smidda vevaxlar i båda. Perfekt för sugmotor trim. Killen från Karlskoga som åker e36 compact i SLC finns för övrigt här på forumet! Rutger Racing kallas teamet tror jag???? | |
|
Tjena Johan! M41 var det den som satt i E36:an? Det står nämligen bara 318tds på ETK:n. Ingen motorbetäckning. Det blir inga problem med drevet för kamkedjan osv. Passar RAKT i alltså... Ska du köra med den veven i din räsermaskin? För övrigt då, hur går det med bygget? Är det uppstart snart eller? Angående stödgördeln vi pratade om förut, så blir det ingen nu. Jag har ingen tid att pyssla med det nu. Vi får se i vinter om jag får tid, när jag ska bygga min egen M42 turbo Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Japp det stämmer, det är Rutger Racings bil som jag kikat lite närmare på. Stöddigt bil helt klart! /Anton |
|
|
Rutger har dieselvev och 85mm i BORR, inte slag. =) Ger 2060cc. Nu hade man gått ner lite i effektuttag till ca 220hk och ca 250 Nm i vrid. Därmed varvade man lite mindre sa dom. Innan hade det varit 8000 rpm som gällde. Fint bygge och med en trevlig maskin. "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
| Nu slant du väl ändå på miniräknaren andreas ;) | |
|
AL: Det visste jag jue! Men jag skrev inte det.. :-\ Aja nu är allt korrekt iaf, eller var slant Andreas nånstans? Jag ber om ursäkt för min felaktiga info.. Jag måste lyssna mer noggrant när du berättar Andreas.. ;-) /Anton |
|
| 85 i borr och 82,8mm i slag ger ~ 1878 cc | |
|
Bonje: Maskinen sitter ihop i stativet. Gör klar bakvagnen i helgen och sen ska motorn i. Jag använder inte diesel veven, mer volym än 1,8l får man väl nästan klassa som fegt :) Har fixat en kille som läser in bulthålen och ritar en komplett stödgördel till mig redan och skärning har jag bra pris på här hemma. Blev nytt alu insug till race motorn också för övrigt. Räknar med uppstart inom några veckor. Vet någon om det finns någon vass turbo m42 eller lutar det åt att min blir värst i Sverige??? Världen??? Hehe, hoppas kan man ju alltid iaf! |
|
|
Aj du Micke, jag nöjde mig med vad killarna själva sa att Jaktlund i sin tur sagt... Dom har ganska dålig koll överhuvudtaget på vad som är gjort med just maskinen så det kan ju ha blivit galet ngnstans. Men trevliga killar är det. Vill minnas att de har en 1,9:a från början och den gar väl 85mm borr och har de sedan borrat den borde 86mm kunna stämma. Men då blir det bara 1923cc iaf... Här ligger en hund begraven. Minns inte vad för borr man hade i Super Touring, vill ha det till 86mm. Original är cylinderväggen drygt 7mm så att borra 2mm (1mm på radien på varje sida) och få en 5mm vägg borde funka iaf. "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Vad behöver man byta i maskinen för att annvända m41 veven? /Pelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.