AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.316

M3 moter årsmod. -01,02 --> Problem?

P-
18
P-1
330Ci M-sport -02
Jag har hört gurgel runt M3 moter årsmod 01-02. Varför har vissa fått sina moter utbytta. Borde man gå på en 03 för att vara säker?

Mvh

Peter

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Sök inlägg i ämnet. Det har diskuterats flitigt...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Länk

Här är en (av många fler)
P-
18
P-1
330Ci M-sport -02
Jo tack, det finns en himla massa surr runt detta. Men enligt min mening, inget riktigt svar varför hela moterer bytes ut på garantin. Tycker att det borde finnas en anledning till detta.
Tror inte att BMW byter M3 motorer för skoj skull.

Jaha, ska vi ta och förklara det här en gång till då! Jag börjar bli lite trött på alla felaktigheter och rykten som fortfarande sprids om detta. :-)

Det är E46 M3or tillverkade ifrån oktober tom december 2001, dvs 2002 årsmodel som har haft problem med vevstakslagren och oljepumpen (toleranser på vevstakslagren och föroreningar i oljesystemet vid sammansättningen) och inga andra bilar!

De M3or som är drabbade är redan återkallade och åtgärdade förra året (vevstakslagren och oljepumpen eller hela motorer är utbytta där skador hittats på lagren). Och för säkerhets skull så åtgärdade man även bilar tillverkade i januari och februari 2002. Nedan har ni BMWs officiella svar.

Dock så är antagligen väldigt få av de importerade M3orna i Sverige åtgärdade eftersom det ligger på den återförsäljare och generalagent som sålt bilen första gången (dvs BMW i Tyskland, Sverige, osv.) att kontakta nuvarande ägaren så att detta kan åtgärdas. Jag vet några som har fått detta åtgärdat men de har varit nere i Tyskland igen med sina bilar.

De S54 motorer som gått sönder utanför detta intervall är väldigt få och beror på helt andra saker som missade nedväxlingar, fel olja i motorn, för lite olja i motorn, allmän dumhet som att varva fullt med kall motor, och annat.

S54 motorn i M3an är väldigt högtrimmad vilket kräver att man minutiöst kör in den på rätt sätt, servar den regelbundet och använder rätt motorolja (enda godkända är Castrol TWS Motorsport 10W-60), inte varvar den fullt förrän motoroljan är uppe i arbetstemperatur (över 85° C), osv.

/RS2

"BMW has been investigating cases of damage to the connecting rod bearings resulting in engine failure. After intensive analysis, we can inform you that we found the root cause and have also tested and confirmed our countermeasures.

The problem has been identified as contamination of the engine lubricating system during assembly in combination with unfavorable tolerances in the engine oil pump for the M3 coupe/convertible produced from October 2001 through February 2002.

These cars require replacement of the engine oil pump and as a precautionary measure, replacement of the connecting rod bearings. In addition, the engine control module will be programmed with the latest software, which includes improved cold start characteristics."

P-
18
P-1
330Ci M-sport -02
Tack för ett uttömmnde svar. Då blir det helt klart ett svensksålt exemplar.

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Det var bra att få veta det iaf man skulle få råd nån dag:)
RS2, mycket bra svar, du verkar ta mig fan veta det mesta du.

MVH: Henrik

///M3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.