|
|
|
|---|---|
|
Vad betyder egentligen e:et i karosskoderna (t.ex. e36, e39 m.fl.)? M betyder ju Motorsport och Z står för zukunft (=framtid). | |
|
Vem vet, evolution kanske, bara en gissning. BMW - När du älskar att köra! |
|
|
Eller Entwicklung, dvs utveckling. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erikw har rätt, E-koderna står för "Entwicklung". /// Gunnar E. |
|
|
Alltså det tyska ordet för evolution, mer eller mindre, helt fel ute var jag inte ;) BMW - När du älskar att köra! |
|
|
precis! Först idag fick jag lära mig vad E-koden betyder, fast på en annan sajt! Jag gillar den här typen av kunskap! Vet ni vad Z-koden betyder då? Svar: Zunkuft=framtid. /A |
|
|
när det gäller Z-koden så gäller det ffa Z3, för den har ingen E-kod, stackars den! /A |
|
|
Sigdarve: Att Z står för Zukunft nämns redan i första inlägget :P Z3 har visst E-kod, närmare bestämt E36/7 (roadster) resp. E36/8 (coupé). /Masten "Masten har alltid rätt" - gammalt Autopower-ordspråk www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
Masten: Missade det. Hittade hit via sök-ordet Entwicklung som jag såg på en annan sajt. Blev lite ivrig och missade z-koden.Men nog verkar det som att Z-koden är lite luddig om du läser i modellguiden här på sidan: "Z3. Tillhör egentligen karossfamilj E36" Alla andra moderna modeller har en tydlig E-kod. Varför detta luddiga uttalande från auto-power crew? /Anders |
|
|
eller rättare sagt. Om nu Z3 är en E36:a. Varför då var sitt avsnitt i modellguiden? Sånt här gör mig sömnlös;-) /A |
|
| Z3 är väl ett missfoster mellan E30 och E36 så modellkoden E33 kanske vore bäst? ;o) | |
|
acey: Happhapphapp, inget missfoster, däremot en blandning av det bästa från två generationer ;) /Masten "Masten har alltid rätt" - gammalt Autopower-ordspråk www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
Z1:an var väl baserad på E30? Achtung, ein zerstörer! Tauch! |
|
|
mageng: Japp. /Masten "Masten har alltid rätt" - gammalt Autopower-ordspråk www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.