|
|
|
|---|---|
|
Vad jag förstår så får man inte ur all olja om man tappar ur samt byter filter. Man måste väl montera ner lite mer för att verkligen få ur allt...dessutom ha rätt temperatur på oljan o_O. Jag har sökt på detta men jag tycker åsikterna går isär lite mycket. Så om ngn som är säker på sin sak orkar beskriva förfarandet för att byta all olja så är det väldigt uppskattat! Och...vad tusan är det för olja jag skall hälla i? Det var ett tag sedan oljan byttes (enl. gamla servicekvitton) och jag tycker den börjar kännas lite 'slö'. Dessutom har jag tillgång till en billyft i helgen. Jag hade tänkt ägna fredagskvällen åt detta nöje eftersom vi skall avverka några mil i helgen och eftersom bilen i övrigt är nyservad så skulle en ny'servad' låda gör resan ännu mer angenäm =) Tack på förhand! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det går inte inte att byta alla olja samtidigt, det går 13 liter i lådan totalt och av dessa så går det att tappa 5,5 liter. Resten befinner sig i konvertern och olika delar i lådan och går ej att tappa ur om man inte skruvar isär som typ i mektipset, men det blir ändå några liter kvar i konvertern du kan ju läsa detta till att börja med. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
aha...men ok. så i mitt fall blir det till att tappa ur så mycket det går, byta filtret och slänga på en ny packning. Sedan återstår att få oljan fisljummen och trycka i tills det rinner över, köra på tomgång och trycka i mer olja tills det rinner över igen. Sedan är det klart..? Hur vet man att det nu är rätt mängd? Skall man prova att fylla på så att det rinner över igen, efter några mil för att vara 'säker'? Eller är det onödigt? Och...oljetyp. Vad skall det vara för olja? Är oljan som används blandningsbar? Så man inte målar ett långt fint oljespår längs E4:an pga att packningarna får en chock? (lixom kroppen tål en blandning av öl, sprit, vin, skumpa osvosv =) ) Tack igen! |
|
|
ok, det är samma olja fastän det inte är samma låda? (som mektipset behandlar). 530-lådan har ju en annan beteckning...men det kanske kvittar? |
|
|
hmm...jag blir mer & mer yr desto mer jag forskar i det här med oljan. Nu har jag lite olika bud; Ärade Hasso säger Shell LA 2634 Ärade BMW säger: ehh...jag får inte fram de uppgifterna (oväntat) och sedan blir svaret; Du får kika vilken färg skylten på lådan har. Svart, blå, röd osvosv. Ärade lokala bildelsfirman säger: Vanlig ATFII skall du ha. Hasso's svar lät mest hightech ; ) så det låter ju troligast. Filter & packning är beställt. Endast ~6l olja återstår. Här är artnr för filter + packning om det är ngn som hade tänkt inhandla; Filter: 2434 1 422 513 Packning: 2411 1 219 127 |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jepp nu har jag osså snurrat till det lite :DD En annat färsktopic med en 540-93 ställde nästan identisk fråga. Länk lite för mycket 3or och 4or :)) och jag blandade nog ihop er :)) Du har en 5HP-18 låda på en 530-94 Denna låda har volym totalt 7,8 liter och 3,2 i tråget som kan bytas- Och denna låda fram till 10/95 kan ska ha vanlig ATF dextronolja om du har svart typskylt. Sitter det en grön ESSO LT 71414 liftime olja från BMW. Dom började använda denna olja från 10/94 i 5HP-18 lådor mfl. Så har du en -94 så bör det nästa till 100% vara en vanlig dextron III med en svart skyllt på. ///MVH Hasso Länk |
|
Nu kan jag nästa säga att jag 'vet' vad jag skall hälla i =D Tack så mycket för hjälpen! Det blir till att åka till handlarn' på lunchen och köpa 4...5? liter olja. Och sedan ratta upp på lyften ikväll. Gu va kul att mecka på en fredagkväll. Får bädda åt grabben i skuffen, ge tjejen ett par arbetshandskar, slå på stereon samt ta några öl under detta 'meckeri' =)) |
|
|
ehrm, en fråga till. Anses ett byte av denna art som regelrätt oljebyte alá bmw-manér eller är detta ett 'fuskbyte' ? Eftersom det endast är knappt 3.2 av 7.8l som blir bytt... Bah, hursomhelst så bör ju denna manöver verka uppfriskande på lådan ändå. |
|
Åtminstone en som inte ska sitta framför burken som någon huligan :) i kväll. ///MVH Hasso Länk |
Du kör någon vecka sedan byter du en gång till, sedan kan du köra någon vecka till och byta en gång till, då har du teoretiskt bytt all oljan :)) och fredagarna är räddade :)) ///MVH Hasso Länk |
| hahaha, stämmer. Hade inte en tanke på att det var fotboll ikväll. Är det EM som går eller? =) | |
Tror det?? ringde en kompis från Madeira när grekland gjorde 2-0 på Portugal på straff, det "rök " om luren :)) av någon anledning. ///MVH Hasso Länk |
|
Måste säga att jag tittar nog hellre på fotboll än står och blir sådär nergrisad med automatlådsolja igen =/. Kladd hit och kladd dit. Dessutom så var den fina oljesprutan som skulle vara helt ok - totalt värdelös så där rann det olja både till höger och vänster. Men efter en hel del varianter så fick vi ordning på den. Men...jag fick ur ~5-6l olja...och fick i ~5.5l. Så inte nog med att man hade olja överallt (inklusive örat) så fick jag jaga mer olja i vild panik! Så nu vet jag..nästa gång ser jag till att ha en frisk oljespruta, massor med olja samt ett paraply! =) |
|
|
Sammanfattning: 1. Tappa ur oljan via avtappningspluggen på sidan - Insex 14 3. Skruva ned tråget. - torx T27 4. Skruva ned oljefiltret - torx T27 4. Återmontera filter, rengör magneten och återmontera tråget med ny packning. 5. Fyll i ny olja, starta motorn när oljan rinner över, arbeta igenom växlarna och fyll i mer tills det rinner över igen Jag skall byta olja på en 5HP-18 med svart skylt, kan då ovanstående stämma för mig?? Och är de i den pluggen som sitter mitt på lådan jag skall fylla på olja i?? MVH. Ville |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.