|
|
|
|---|---|
|
Hej Frugan var ute och körde lite i helgen och när hon kom hem påpekade hon att det var dåligt drag på fyrans växel när hon passerade 6000 varv.... vart ju tvungen att testa jag me och det verkar faktiskt som om varvstoppet går i vid 6000 på växel 3,4,5 dock så fungerar det normalt på växel 1 och 2 ??? Bilen skall in på oljeservice på måndag, jag tänkte att det kanske var ngn elektronisk spärr som ändrades när det var dags för service? mätaren har inte gått över till rätt ännu den står på gult... Någon som har nån teori? | |
| Det kan vara så att varvstoppet är variabelt. På vissa bilar så kan man dra lite längre på 1:an & 2:an än på övriga växlar. Vet inte hur det är på Bmw:s modeller, men det låter troligt att det kan vara så...(?) | |
|
Tvärtom borde det väl vara isåfall? med tanken på påfrestning på motorn. Men jag har aldrig hört talas om en BMW med variabelt varvstop? /eFx |
|
| Hm...frugan måste ha stått på lite då...6000 rpm på fyran måste innebära ganska hög hastighet...:-) | |
|
Jodå BMW har bilar med variabelt varvstopp. Min 530d har det, tom rödmarkeringen är variabel, så vid kall motor kan man bara varva 4000 mot 5000 (diesel) vid full värme. Skulle kunna tänka mig att det finns något som styr stoppet när röda servicelampan lyser, tror tom att jag läst det någonstans.. Om det går att varva högre på lägre växlar låter det direkt fel som eFx säger. Men har Du en M bil Oskar (syns inte vad Du har för bil)?? Hade för mig att Du körde något mindre.. På de andra ligger väl varvstoppet kring 6000. /Caspar |
|
|
Caspar: 6550 rpm tror jag. /Carl BMW-Träff, Göteborg 18/6 |
|
| Vad e det som e fel med att kunna varva mera på 1:an & 2:an? | |
| ettan tror jag tar vid 7200 på min men det kan vara något som ESS omprogramerade. har nu tagit för vana att inte ligga där och slicka på gränsen, varför fresta lyckan i onödan :-) | |
|
Lexcom: Vad jag har hört är det inte bra att varva för mycket utan motstånd eller lite motstånd vilket 1 & 2:an ger. Skulle inte gärna tomgångsvarva bilen till 7500 varv/min. Däremot så kan man ju inte göra mycket åt att bilen ylar på 7000 varv/min när man redan lagt in högsta växeln, men då har man ju MASSOR av motstånd för motorn. /Caspar |
|
|
M5 -00 har variabelt varvstopp. No turboshit, just real power! |
|
|
Jag tror det är lite olika beroende på vilken växel man har... Tror den varvar högre på högre växlar. På låga växlar som 1 o 2 så varvar den ca 6600 innan varvstoppet går in men när jag låg på 4'an så fick jag upp den till 6800 innan stoppet visade sig... Menmen... det kanske var inbillning i fartvinden. Möjligt att mätaren "blåste" den sista biten :) /Magnus www.snajdarn.se |
|
|
Caspar: Jag vet att Clio Sport har variabelt varvstopp och på 1:an o 2:an så kan man dra bilen 250 rpm längre än på dom övriga växlarna. Om det vore skadligt för bilen att varva ur bilen på dom låga växlarna så borde det vara mer uppmärksammat tycker jag... |
|
|
Hej Det är en M roadster såklart, frugan gillar att köra lika mycket som jag, det tycker jag är superkul, trist om man sitter på 321 pållar och bara åker till konsum i 30 kmh. Tjejer kan köra bil dom med, iallafall en del..... Det är faktiskt precis på 6000rpm som detta händer, kanske försvinner det efter servicen är gjord, har för mig att detta inträffade i samband med att lampan började lysa. Pratade med bmw och dom hade ingen aaaaaning om vad det kunde vara..... men dom kunde kolla på det om jag ville (1h felsökning) eller så, känns som om dom var mest intresserade av att boka in en tid. Den drar lika fint som innan, allt är som det brukar men den tappar all kraft efter 6000 rpm på växel 4,5 precis som om man råkar gå över varvstoppet. Är det ngn som råkat ut för ngt liknande? /Oskar |
|
|
Hej Hade bilen på service igår, jag passade då på att fråga om varvstoppet kunde ändras när det var dags för service. Det visste dom inget om men när sevicen var ordnad och indikatorn lyste grönt fungerar allt som det skall och den drar fint förbi 6000 rpm igen.... /Oskar |
|
|
Mystiskt. Ngt som inte lirade som det skulle? Någon annan som har en fundering? Tändstift? M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Min M3:a: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.