AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
819

"Remote mounted turbo"

Su
213
Sune
E60 535d -05
Kolla in denna Länk

Sune
Ja
760
JanF
530i-93
Skulle aldrig funka i Sverige.

Kör runt med aggregatet vid bakaxeln i smuts, vatten och uppepå detta i saltslask 6 månader per år, tror inte den skulle överleva första vintern, Och så skulle man behöva byta filter 2 ggr per dag.

Medicinen verkar värre än sjukdommen. På min dubbelturbo så sitter avgasturbinerna i ett värmeskydd som matas med kall luft från en scoop på huven och släpper ut den varma luften bakåt under bilen längs avgassystemet, verkar mycket enklare.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Iden är inte så tokig egentligen, det borde gå att skydda prylarna från saltslask. Haken är väl snarare att det bara funkar på bilar där det finns massor med plats runt bakaxeln, dvs i stort sett bakhjulsdrivna US-bilar med stel bakaxel. Typ pickuper och Camaro....

/// Gunnar E.
Visa användare
54
Jacobsson
730i-88 E32
borde det inte bli en jädra fördröjning på laddtrycket eller?

/Fredde

Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Nä? Det är ju inte vakuum i rören - jämför med newtons kulor.
Övertygar inte mig speciellt.
Hur stor är avgasernas hastighet där bak efter expansion och nerkylning via kat och långt avgasrör (även om man tar bort en dämpare), jämfört med direkt efter grenröret? Skulle man strypa arean för att få upp hastigheten igen på gaserna där bak så blir det skapligt mottryck och tillhörande frestningar på rör och kat, som redan i normala fall inte har evig livslängd. Och så ett långt rör framåt igen till laddluftkylare osv.. Prova och blås i en lång trädgårdsslang jämfört med en kort och känn efter, det går åt kraft för att sätta fart på luftpelaren.
Finns nog en anledning till att snurrorna sitter så nära motor/grenrör de bara kan tror jag..

FP
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Ja men någon fördröjning blir det inte.. temperaturen hålls ju relativt konstant, även om det är konstant kallare där bak. Fast jag håller med om att det skulle säkert bli bra mycket mer effekt om man monterade turbon på grenröret..
Med fördröjningen menades nog tiden det tar att varva upp turbinen samt sätta fart på luftmassan framåt osv, inte temperaturen. Inte blir det mindre fördröjning när man flyttar bort aggregatet från motorrummet, det kan vi nog vara helt överens om eller?

FP
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Fördröjningen är troligen försumbar, tryckvågen förflyttar sig med ljudhastigheten då man 'öppnar spjället' så det är millisekunder vi pratar om innan avgaserna börjar 'trycka på' turbinen. Sen ska det byggas upp tryck i insugsröret, och hur lång tid det tar är avhängigt av rörens volym. Det finns beskrivet på sajten vilken verkan det får, men mer än någon tiondels sekund är det i alla fall inte.
Största fördröjningen i en turboinstallation brukar vara den tid det tar för turbinen att varva upp, och det är avhängigt av massa och diameter på turbinhjulet. Rörlängden har minimal inverkan.
Att avgaserna är avkylda när dom når turbinen kvittar för effektiviteten. Visserligen minskar volymen och därmed gasvolymen per tidsenhet, men det som avgör hur mycket 'snurr' turbinen får är genomströmmad MASSA per tidsenhet, och den är densamma oavsett om gasen kyls. Borde snarare vara en fördel, eftersom strömningsförlusterna minskar med minskad volym!

Intressant hur som helst!

/// Gunnar E.
Visst är det intressant men jag tvivlar på att vi får se en allmän flytt bak av turboaggregaten, vilket nog redan hade skett hos de biltillverkare som kör med turbo om fördelarna hade övervägt.
Strömningsförlusterna framåt i insugsröret lär ju inte minska. Jag har mer än en gång förvånats av hur mycket t.ex 5 meter slang på in eller utloppet på en vanlig dammsugare kan minska blås eller sugeffekten just pga friktionsförlusterna i den långa kanalen.

FP
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Jag tyckte också det verkade tokigt, men när man läser det kan det nog funka bra. Insugsröret borde väl funka som en lång intercooler?

Det som talar mot det är att det finns lika mycket plats under huven för en vanlig turbo som det finns under bilen för slangar, turbo, oljerör mm. Det krävs ju mycket mer material med turbon där bak.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Monteringen bak löser onekligen ett par av de svåraste problemen med eftermonterad turbo, närmare bestämt utrymmesproblemet och att hantera värmeutvecklingen.
Och så slipper man att tillverka speciella grenrör.
Kul ide som nog fungerar på bilar med gott om plats kring bakaxeln, men jag har svårt att se hur det skulle gå på en BMW (möjligen X5 undantagen).

/// Gunnar E.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.