|
|
|
|---|---|
|
har funderat lite på detta med biturbo och lmm på M30, går det att paralellkoppla två st mängdmätare eller blir signalen helt fel då till ECU'n ? --- blinkar för omkörning i sommar | |
|
Varför vill du parallellkoppla 2 lmm?? Hur skulle du koppla dem då? Signalen kommer ju att bli helt korrupt. Om du inte bygger nån typ av spänningsfördelningskrets som ger ett medelvärde av dessa 2 !? Signalen från lmm är ju inget annat än utsignalen över en variabel resistor (om man har luftmängdmätare och inte luftmassmätare), och parallellkopplar man dessa med avsikt att använda EN utsignal, så halveras ju resistansen och värdet borde således bli duktigt förändrat. Använd en lmm istället. Eller hellre map-sensor om du har ett sprut som kan hantera det. Är nog lättare att bygga en omvandlare för map-sensor till motronicen än att använda 2st lmm. (Min egna tanke bara) Finns det nån som lyckats med 2 lmm? /Andreas |
|
|
ja tänkte använda två stycken lmm från m20 å testa, mest för att ja har lite att göra =) svårt att montera MAP på motronicen då ja har L-Jettronic =) det jag försöker göra är att få till större volym, istället för att använda 1 stor så vill ja testa att använda 2 st lite mindre och få dom att agera som en --- blinkar för omkörning i sommar |
|
|
ja tänkte använda två stycken lmm från m20 å testa, mest för att ja har lite att göra =) svårt att montera MAP på motronicen då ja har L-Jettronic =) det jag försöker göra är att få till större volym, istället för att använda 1 stor så vill ja testa att använda 2 st lite mindre och få dom att agera som en detta är säkert inget som funkar alls i praktiken men men.... --- blinkar för omkörning i sommar |
|
|
Sorry för det där med motronic. (för insnöad på min grejer) L-jettronic vet jag inget om. Insignalnivån för lmm borde iallafall förändras om du parallellkopplar. Skulle ändå rekommendera dig att använda ett annat sprut (MS är billigt) om du ska ladda så pass mycket att t.ex. en 535 lmm blir en begränsning volymmässigt. Lycka till iallafall, hoppas du får det att funka. |
|
|
Är det inte så att LMM:en ger en utsignal i volt, säg från kanske 2 till 5 volt. Om du då kopplar ihop LMM:ens utgångskablar (de som ger voltsignalen) så borde du få ett medelvärde av de båda, vilket jag tror skulle fungera alldelse utmärkt. Detta eftersom vi här snackar om att dra ihop två voltsignaler, inte om att paralellkoppla två resistorer bara för att signalen är skapad av dessa. Så jag tror att det kommar att fungera fint med två LMM:er där du drar ihop utsignalerna till en punkt, å så vidare till boxen. Länk <--- Mitt BiTurbo projekt |
|
bmwracing |
Ford scorpio 2,8 V6 har dubbla LMM orginal, så visst borde det gå att få till. |
|
Vidhåller fortfarande det jag skrivit tidigare. Ser ingen som helst anledning att använda 2st lmm. Det som kommer att hända är att så länge dessa 2 lmm inte levererar exakt samma utsignal (vilket de inte kommer att göra vid gaspådrag m.m) så kommer den ena lmm att belasta den andra. Säg att du får 3 volt av den ena och 2 volt av den andra. Då kommer den med högre potential försöka driva (motverka) den andra. Vet inte vad detta har för inverkan, men om det är ecu:n som matar lmm från början, så kommer det att påverka även denna. Vill man ha ett riktigt medelvärde, så kan man göra en krets som bildar ett medelvärde av två spänningar utan att belasta utgången på någon utav dem. Detta skulle t.ex kunna göras av en AD-omvandlare, en processor och en DA-omvandlare. Dessutom, så om du har EN lmm för båda turbosarna så kanske den skulle ge, säg 2 V vid ett visst varvtal och belastning. Men om du använder 2 st lmm så borde dessa ge ungefär 0,8-1,2V vardera vid samma varvtal och belastning. Om du då parallellkopplar dessa två, så får du ju en utsignal som är ca 1,2V istället för 2V, som man faktiskt ville ha. Om man tror att det inte gör nån skillnad när man matar den utsignal som har lägre potential med den som har högre, så tänk igen. Det är för detta man bygger med op-förstärkarkretsar ibland för att öka utgångsresistansen och därför inte bränna andra komponenter i kretsen. Om du vill prova att bara koppla ihop dem, så gör det. Men har man otur, så går nåt sönder. |
|
|
I Scorpion är ju styrboxen anpassad för detta. Den borde rimligtvis ha två ingångar för lmm. Då blir det annat. |
|
|
ja håller mest på att laborera med denna bil i vänta på att ekonomin tillåter tilläggssprut. ska testa att montera och mäta upp dom separat först så ja får två stycken som är lika och sen kolla med båda inkopplade för att se hur det skiljer sig i signal.... tänkte mest på att det blir enklare att bygga med två lmm istället för att dra ihop inloppen från aggen till en lmm --- blinkar för omkörning i sommar |
|
|
Om vi säger att du får ut en genomsnittssingnal så måste du väl ha dubbelt så stora spridare. eftersom det passerar dubbelt så mycket luft vid samma signal i gämförelse med EN lmm. Och om det är så skulle man ju kunna ha två lmm men bara en inkopplad. Om man använder dubbelt så stora spridare. Rätta mig gärna..=) ///Johan |
|
| Gå det inte bara att ta signalen från "1" LMM och låta den andra gå som slav? | |
|
kom på en dum ide som ja nog ändå måste testa..... klippa ner en kabelhärva och använda som extrasprut, alltså använda spridare, lmm, en bit av kabelhärvan och styrboxen man behåller standardhärvan som den är och kör en lmm på den som vanligt, sen har man en till lmm som är kopplad till extraspridare och har en egen styrbox..... det kommer säkert inte bli nå bra alls med luftflöden och liknande då man har två lmm men det vet man itne innan man har testat =) --- blinkar för omkörning i sommar |
|
|
Att koppla i hop 2st kommer att falla på att utsignalen inte är linjär med luftflödet. 2volt kan kanske motsvara 10 liter luft /sec medans 4 volt motsvarar 100 liter luft / sec. 2+4/2=3 volt vilket kanske motsvarar 30 liter / sec. Detta gäller om man tänkt att ta ett medelvärde av de båda lmm. Använd, och mät istället på original lmm och stoppa dit en till likadan paralellt som ej är inkopplad. (som mc_fox påpekar) Stoppa sedan dit dubbelt så stora spridare för att kompensera för att bara halva luftmängden är mätt. ...och vips har vi dubblat bränslekapaciteten, och det blir i princip färdigjusterat. Försök att gå på ca 120% större spridare än original så kommer det att funka perfekt. Storebror Kilander |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.