AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
969

lim på lacken

Mo
133
Mortaz
M5 -00
M Roadster -98
Skulle dra fasst en gummi list runt dörrhandtaget idag och vips så råkade man skvätta på dörrsidan med superlimmet har stått med trassel och lackrengöring halva dan och försökt gnugga bort den 1x1cm stora fläcken man lyckades orsaka men ändå inte fått bort det helt , hur ska man bära sig åt på bässta sätt för att få det rent är det bara att forsätta polera och hoppas på det bässta?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det enda som brukar lösa sådant lim är aceton möjligtvis.
startgas /thinner kanske också kan funka men försiktighet anmodas, prova försiktigt i omgångar så du inte tar i för mycket.

///MVH Hasso
Länk
Mo
133
Mortaz
M5 -00
M Roadster -98
Mm får väll prova det sen får vi väl se hur mycket lacken komr att mattas ned på den fläcken , men men sånt man får ta när man klantat sig..tack för tipset anyway..
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
ett sak som garanterat tar bort det e broms tv'tt! Jag hade samma problem, lite bromstv'tt och vips var den ett minne blott!

Men rengor med vatten, det ar ingen hojdare for din lack sa att saga.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
MD är inne på helt rätt spår. Bromsrengöringsmedel brukar vara väldigt effektivt att ta bort lim med.

Det finns metoder då man riktar bucklor genom att limma på en liten gummibit mitt i bucklan och på så sätt dra ut den. Här kan man sedan lösa upp limmet med bromsrengöringsmedel.
Min erfarenhet är att man då använder smältlim. Hur det fungerar med superlim vet jag dock inte.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror tyvärr inte att bromsrengöring löser torkat superlim!

Superlim har en otäck förmåga att gå ner i porer i t ex lack...

Störst chans att få bort limmet är nog om du kontaktar en rekonditionerinsfirma som kanske vet hur man skall göra och i bästa fall har något specialmedel.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jag hade nog provat att "skära" bort det med ett rakblad.
Självklart så får man säkert någon repa på köpet men den bör inte bli djup utan går att rubba bort.
Hellre en liten repa än en matt yta i snusdosestorlek på dörrsidan.
Prova värma lite med en hårfön samtidigt som du "skär" bort limmet.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
-BeeMWe-
Hehe skippa rakbladet... Prova med ovannämda lösningsmedel om det inte funkar värm och försök få bort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.