AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.604

E30 Med fembult

Visa användare
422
da_loof
BMW 750iA 1989
Nån som byggt om från fyrbult till fem bult på en e30?
Erfarenhert? Vad behövs? finns det "bolt-on" grejer eller måste men special bygga allt?

//M(arkus)
Y4
97
Y4C0B
325i -90
Ett tips SÖÖÖÖK... Det har varit uppe många gånger förut
"Bolt-on" bör betyda delar från M3 E30. Möjligen kan du använda delar från E36 också.
Men som sagt sök på detta för mer info.

/Anton
Eliminator
en liten fråga bara..:Jag vet att det är out of topic, men varför passar just grejjorna från M3 E30, E36 till E30 och inte t.ex en 318i E36...jag tänkte sätta in E36 stolar i min men hört att det bara är M3:ans som passar...Är det bara rent BULLSHIT eller vad??

Mvh / Fundersam

BMW Nothing else
Eliminator
Ok men hur fan fäster man mina skenor i en stol som har sina skenor t.ex smalare bredare?? Vålda nya hål eller?? :P

BMW Nothing else
Du får göra en adapter helt enkelt.

Jag byggde om två underreden för att passa mina racingstolar.
När allt var väldigt nära färdigt så insåg jag att det blev för högt med justerbara underreden, så dom åkte i skrotcontainern.
Stolarna sitter nu dragna rakt i golvet med ett underrede bestående av 5mm aluminiumplåt.

/Anton
Ser nu att du skulle montera E36 stolar...
Då är det en adapter som är aktuellt. Ett tips är att tänka i enkla banor. Annars bygger du lätt bort dig.

/Anton
Eliminator
Tackar tackar :) det borde ju funka med en alubit som man drar i original-bultarna i stolarna och sen 2 hål för hålen i min bil....Vet ej om det godkänns av bes men men prövar man aldrig får man ju aldrig veta :P tack för hjälpen allihopa!

BMW Nothing else
Visa användare
422
da_loof
BMW 750iA 1989
Sök och du skall finna... en fras som används mycker här på AP.
Förtsätter på min gamla tråd när ämnet ännu en gång är aktivt. Vill montera mina AC Schnitzer 16" på min e30. Fälgarna kommer från en e36.
Vad behöver jag för att bygga om på min e30 (trummor bak)
Hört att e36 fjäderben ska funka fram och z3 bakvagns delar.

E36 fjäderben finns på skroten, bara att skruva lös och betala.
Men Z3an är lite ovanlig på skrotaran här i norr. Kan man använda nav från nån annan modell? (vet redan E30 M3) Helst gärna bolt on. Och som kan finnas på en "normal" skrot till anständigt pris.
Alternativet är att lämnar jag iväg baknav och trummor på svetsning och om borrning.

Kanske till och med nån som gjort nått liknade och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Mvh //M(arkus)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
323 eller 325 bärarmar med M3ans nav...
Har för mig att det är samma bakre bärarm på de modellerna. Nån med ETK kanske kan verifiera det.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
422
da_loof
BMW 750iA 1989
Ska ut på skroten och undersöka.

Mvh //M(arkus)
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
enligt vad man kan se via denna sida: Länk Så är precis allt exakt identiskt mellan tex 320i -89 och en M3 -87 (tog JohanE:s bilar som exempel). Det enda som skiljer sig åt vad gäller bakre navet mellan 4 & 5 bults är medbringaren. kostar runt 750:-/st nytt. Lager och bärarmar är detsamma...

Diesel-räsern
/Rickard
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Fram verkar det dock skilja lite mer, kan inte säga vad riktigt.
Ser även att drivaxlarna har olika nummer, vet inte heller vad som skiljer dem åt...

Diesel-räsern
/Rickard
Visa användare
422
da_loof
BMW 750iA 1989
blir fram nav från e36an... ska upp på bmw i morron å kolla vad man kan pruta naven till bak... :)

Mvh //M(arkus)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.