|
|
|
|---|---|
|
Hej, Är det någon som har bytt silentblocken på en E39-touring själv? Är det svårt? Behövs det specialverktyg ? Mvh G | |
|
vad jag förstått så har inte e39 en bakvagn med silentblock, så då lär det bli väldigt enkelt. Om nu inte touringen skiljer sig från sedanen när det gäller bakvagnen, men det tycker jag verkar konstigt. Däremot finns det väl lite bussningar som kan behöva bytas. Jag har ingen aning om hur lätt eller svårt detta är dock. Jag frågade på min hos hackefors bil i linköping för ett halvår sedan och de ville ha runt 14-1500kr för det, men då vet jag inte om det var per bussning eller för en sida. tror det sitter två per sida i alla fall. |
|
|
Heli, Det skiljer på bakvagnen mellan sedan och touring - ganska mycket - de är helt olika. Det finns "typ" silentblock på touringen. mvh G |
|
|
Sitter silentblock även på en E39, däremot är det 4st på dom till skilnad från äldre 5-serien. Hjälpramen/bakvagnsbalken sitter upphängd i dessa bussningar, dom är dock lika krångliga att byta som övriga BMW-modeller. Speciella verktyg är att föredra om man inte vill göra det den svåra vägen! Olika nr på silentblocken mellan Sedan och Touring! Hade du bott i närheten kunde jag hjälpt dig, har nämligen rätta verktygen för detta jobbet! ///Magnus |
|
|
Magnus, Är verktyget dyrt? vart finns det att köpa? Mvh G |
|
|
Tja, dyrt o dyrt, kring 10000 kr kostar det + hydralsatsen för nästan lika mycket om man vill ha det!! Inget en privatperson köper, ämnat för verkstäder, jag har haft bilverkstad tidigare och därför har jag lite spec. verktyg till förfogande! ///Magnus |
|
|
Jag blir lite osäker när jag tittar på denna ritningen: Länk Ser ut som om det ska sitta en bussning av varje hörn av den konstruktionen? Stämmer de eller är det bara i 2 av hörnen? Åtgår alltså 4 bussningar till hela bakvagnen eller 4 per sida? |
|
| Det är 4 bussningar totalt. Tar ca 40 min med rätt verktyg så det blir inte så dyrt att lämna in på verkstad. Bussningarna kostar ca 500kr/st | |
| Bussningarna har jag köpt. Kostade ~800:- för alla 4. | |
| Jaså, var då? | |
| BMW Förenade bil i Fosie. Motornord hade också men de va typ samma pris så då tog jag hellre original. | |
| Konstigt... köpte till min E39 i höstas och kostade då ca 550kr/st på Bmw. | |
|
Kanske inte samma bussningar till touring? Jag såg nu att de jag länkade till är hela bakvagnen: Länk Blev lite vilsen då jag hade missbedömt och trodde de va ena sidan bara. |
|
| Lyfter tråden... Olika busningar... Sedanens är billigare än touringens | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.