|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Vad jag har förtår det som så sitter det bara en givare på min till tändningen. "pulsgivaren" det kan den som sitter litte fel. skulle va glapp på 0,3 mm. i dag bytte jag fördelarlock och rotor men blev ingen skilnad tyvär. soppa får det så det nästan sprutar om det. svartrycker väldigt mycket. vad fan kan det va? måste ju nästan va nått bög med tändningen. ingen som är bra på "elen" i m20? | |
|
den får inte för mycket soppa då? TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
| `nopp inte för för mycket. funderar på om det r någon spridarre som hängt sig eller bara cpàr sig. den år gnista på alla stifften, soppa får den nog på alla. den startar alltid. på tomgång går den hyffsat bra. men när man lägger den på 1500-2000 varv så hör man riktigt att den inte går på alla. set smäller litte om den och låtter mystiskt.. ni vet hur..VARFÖR??? | |
| Mycket bra tråd detta. Som ni säkert kan se på min profil, har jag liknande problem. Bilen går på 4 av 6 burkar... Denna tråd ger mig en hel del felsökningstips inför semestern, då jag tänkte ta itu med problemet. Har också ringt runt till diverse verkstäder och bildoktorer och fått höra att det kan röra sig om allt möjligt. Typ spruckna kolvar, trasiga kolvringar, tätt bränslefilter, kassa spridare, spricka och/eller fukt i fördelarlocket, dåligt justerade ventiler, dåligt komp, kassa stift och kablar, trasig tändspole, strul med lambdan osv osv. Mitt problem är som sagt liknande, dock utan avgassmällar. Den tänder bara inte som den ska. Jag fick mitt problem under körning. Och nej, jag tokgasade inte på något märkvärdigt. =) Kom gärna med fler tips på vad som kan vara fel. Har jag inte löst det innan semestern är över, finns risken att jag planterar en 80-kilos laddning sprängdeg i bilen och låter det smälla. | |
| min miständer litte fortfarande men inte alls licka mycket. hörs mät när man motorbromsar. och sen smäller den ibland när man gassar på friskt ibland. jag har provat att byta tensople, tenkablar, spridare, ny fördelare,rotor, ljusterat pulsgivaren, hållt påmed lamdan, men den misständer litte fördet. fick låna en annan box av en i hlegn som jag ska prva med. mycket skumt det där. men kul bil är det i all fall:) | |
|
axel: att den poffar lite när du motorbromsar beror på att de överflödiga bensinångorna antänds av värmen i grenrör/turbo/avgassystem och inte i motorn. om du dessutom har en öppen dumpventil så kommer den vara lite "sur" när du kliver på gasen igen och därför blöddra till en aning. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
| jag har ingen dump alls för tillfälet. men det ska köppas in. hur mycket fett går den om man sätter på en öppen dump på tryckröret bara? det kan väll inte spela så stor roll eller? någon som kör med lmm och öppen dump här? | |
|
jag... och jag har inte haft något som helst prob med det.. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
| ekblom: du har en sådan som man ställer så den står stängd på tomgång va? annars går det väll helt åt pippan kan ja tänka mig. men om man köpper en sådan som är stängd så borde det väll inte spela så stor roll... | |
| Axel: Alla dumpventiler är stängda på tomgång och de ska även vara så starka så att de är stängda vid fullt laddtryck, det är ju hela idén. Den öppnar inte före du släpper gasen och då släpper den ut den luft som annars hade gett en tryckvåg bakåt mot vingarna i turbinen i turbon. Om du vill att din turbo ska hålla så bör du skaffa en dump snarast! | |
| johan: det är väll inte alls alla dumpventiler som är stäångda vid tomgång. dom går ju på vackum ju. så när motorn står på tomgång (vackum) är den öppen. sen när man fått upp laddtryck stängs den. och öppnas när man släpper gassen igen (dumpen får vackum) så har jag fått för mig att min orginal boch funkar i alla fall. har jag fel nu igen? ;) | |
|
min är stängd på tomgång, det har jag kollat. däremot om jag kopplar in tomgångsmotorn så öppnar den.. men jag ska mest troligt byta till en större dump.. min stackars hks hänger inte med. blir en kolv-dump nu istället. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
| Eklom: hum då kanske min inte är öppen på tomgång längre. (tagit bort tomgångsmotorn) ingen som vet någon om orginal Boch dumpar om dom står öppna på tomgång? äär nästan säker på det.. | |
| Dumpen på en 327a vi bygger på står öppen på tomgång men stängs så fort man nuddar gasen. Vi sto o fundera på det en stund. Men den verkar ju hålla tätt bra då man gasar och dumpar fint då man släpper så vi lät det va tills vidare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.