AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.538

Varför går den inte på alla burkar?

Sida 1 av 2
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
HEj jag har nysstartat min 325a igen. (ny turbo) men nu går den inte på alla cylindrar. vad kan det vara? verkar som den får gnista på alla stifft. men när vi flyttade på tenkabelen från tenspolen (gör strömmen) då gick den på alla i förgår men i går när jag starta den gick den inte på alla igen? alltså? vad kan det va? gnista verkar den ha. att någon spridare är cp? har fundrarat på lamdan? kan den göra nått dumt om den pajat? hur går den då? någon om har något tippsa på vad det kan vara?
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Kanske dumt men... kan det surat lite så ett stifft är mongo???
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
förstod inte riktigt? men jag har bytt alla stifft så det är det inte. har funderarat mer på lamdan? men det borde väll inte göra någon skilnad när den är kall om lamdan pajat? den funkar väll bara när den blitt varm? någon som har någon annan idè? någon kabel att kålla elleer nått?
har du kollat fördelarlocket så att inte det har spruckit, hade samma fenomen på min f.d 520-89 gick som en påse nötter, tänkte "vafan kian de va för fel" men så lyckades jag ta med ena handen på fördelarlocket å fick världens "kyss" skröv loss locke å kolla, då hade det tokspruckit, detta hände bara över natten då bilen stod stilla

___
316i, när du inte har råd med annat ;)
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
tog bort fördelaren i dag och kikka. det var litte "erjigt" men inga sprickor eller så. någon som vet vad lamdan ska ge för värde på tomgång? vi mätte litte och singnalen verkade va"fladdrig" ska denliggastill påtomgång? någon som vet något om lamdan? vad ska den ge för signaler? när man stog och varva (uttan belastning) så kom det svarta moln där bak? jag har 305 cc spridare i nu. jag har kört med dom förrut uttan problem. ingen som kan nått om det här? borde ju finnas 1000 mäniskor som också har hafft sånna problem? eller?
Ta
106
Talwar
325IM TIC -89
Lambdavärdet fladdrar ganska duktigt på tomgång på min.
Tror inte att lambdan har något med detta att göra. Ok, det är möjligt att den försöker kompensera något, men inte så att den inte går på alla burkar.

Är det bara på tomgång den beter sig såhär?
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
nej det är hela tiden. det är är man varvar den med. då låtter den sämmre. den backtänder litte ochhar sig. (smäller och poffar) den tänder på alla tifften så det vorde va soppan på nått vis. villka faktorer kan det va? någon spridare som dummar sig?
bl
38
blackh
320i -98
M3 (CSL-optik) -03
om det är orginal sprut på bilen så finns det möjlighet att kontaktstycket under insuget är oxiderat.där går nämligen strömmatningen till spridarna m.m. hade problem med min ett tag till sist la den av helt. då var det kontakten.
Ta
106
Talwar
325IM TIC -89
Jag är nästan säker på att det inte är lambdan. Min fladdrar också skitmycket över hela registret. Kontaktstycket under insuget som blackh skrev om är nog ett bra tips

Axel: Kör inte du SMT6? Har för mig att du skrivit om det tidigare.
lambda ska fladdra på tomgång annars är något fel iaf vad jag vet

___
316i, när du inte har råd med annat ;)
mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Kan vara att den får för lite soppa.
Hände mig när jag körde med smt6, konfigurationen ballade ur ibland.
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
nopp jör inte med Smt6 än. har byggt nytt grenrör gjort det litte seriösare. får se om jag hinner mappa in den med smt6 i sommar. måte ju ha dator och sånt där. jaghar kännt på den sladden som går till spridarna. men verkar inte va glappt. kan ju prova med littte sonax eller nått..
Så lamdan ska variera ganska mycket alltså. annars tänkte jag att den kunde vart den som spökade.
Mr_fox: det verkar som den får soppa i all fall. rycker svart när man varvar den litte.. men man vet ju inte om den får soppa på alla sylindrar. kanske är 1 som går snålt eller nåt. inga mer tipps?
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
har vart och provat litte hitt och ditt.. inget har hjälp. den går licka dåligt om man tar bort lamdan. ska det inte bli någon skilnad då? o,m man tar bort lamdan på tomgång? ska inget hända då? samma sak när jag provkörde litte.. ingen skilnad alls..
Lo
102
Loka
520d Touring -13
530 Touring -01
327tic -87
Hur ser tändstifften ut, är det ett stifft som är jusare eller mörkare så borde de vara den cylindern som spökar.
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
provat att ta loss kabeln sätta i ett nytt stift och lagt mot jord? det ska ge gnista vid varje tändpunkt på den cylindern du tagit kabeln från då.. antar att du vet detta redan, men man kan behöva bli påmind ibland :) gör jag iaf :P

Annars kan du mäta tändkabeln.. luktar stiftet soppa och är blött när du kört den en stund, eller är det likadant som de andra stifen?

om alla stift e lika och luktar lika så tänder den ju på alla..

kollat klaffen på luftmängdmätaren?

TwinTurbo=Twice the fun :D

Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
Twin turbo: jo jag hr kållat alla tifften alla får snista och så. inget stifft ser ut att va svartare/vitare än nått annat tycker jag. det är konstigt som fn. lmmen har jag med pillat på. (ngen skilnad)
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
kollat kompressionen på den burken som spökar?
kan vara för lite när den e kall, men tillräckligt när den är varm.
kan också ge kraftig rökbildning med dåligt komp då olja letar sig upp i loppet.

Zi
26
Zilv
BMW 520i -02
Kan vara tändkablarna som är kortis ..
Hade liknade problem med en annan bil och det låt som den gick på tre , och det kände som den gick på tre ...
prova tändkablarna?????????

=P
_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
BMW 535ia -92 All utrustning!
Byt stift, Mät kablar, Kolla komprission.
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
ska köppa nytt fördelarlock och rotor i morogn. och se om det blir någon skilnad. den måste i all fall byttas. jag ska komptesta den i veckan om jag hiner. men det r kontigt för när man tar bort en tenkabel i taget så går motorn anorlunga. det vill sägga att den går den den burken. och det dumaste är att den går på alla och får soppa på alla. kan det vara någon slags felsingnal från nått? lamdan? pulsgivaren? lmmsingnalen? hur många "styrsystem" är det som är med och leker? kan va nått sånt?
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
vet inte hur det funkar på M20, men på min M30B34 (ej kat) finns det två givare i sprängkåpan, båda dessa ger tändsignaler. Om den ena inte sitter i går bilen skitdåligt, tänder helt fel och hostar å smäller. Jag hade glapp i ena kontakten förrut, orkade bara varva 3000varv, rök och lät jäkligt illa. sen när jag hittade felet så gick den som en dröm direkt.
kontakterna sitter på torpedväggen och givarna i sprängkåpan.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.