AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.198

Sprucket grenrör - dåliga avgasvärden?

ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Tjena!
Har sett att det speciellt här på 7-serie forumet diskuteras avgasvärden och dyl. Nu till min fråga. Om grenröret är sprucket, borde inte avgasvärdena bli dåliga då?

Enligt en verkstad här i stan är det en liten stricka i grenröret på farsans volvo, men alla avgasvärden är perfekta Co 0,0, Hc 001, lamda 1,00.....det låter illa när man belastar motorn men inte när man tomvarvar/står på tomgång.....

Mvh jaken
Paap Reeder
Hej!
Låter konstigt.
Minsta lilla syreatom till lambdan som inte passerat LMM ger fet blandning.
Ytterst märkligt.

MVH /// Paap R
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Antagligen är det så att sprickan är så pass liten att det krävs ett visst tryck för att gaserna ska kunna passera. På tomgång och tomvarvning (när en avgasmätning sker) håller det alltså tätt.

Små sprickor i grenrör tätar sig ofta när materialet blir varmt, då kan det även skilja på varm och kall motor...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Ja, jag tycker att det "bullrar" mer på vintern när det är kallt ute, så sprickan kanske tätar sig själv så pass när det blir varmt...senaste bes var i februari, så det borde ha varit ganska kallt..men det låter illa även när man kör fast det är varmt ute och motorn är genomvarm..

Kan motorn ta skada av detta? Jag antar att den kan gå snålt eller fett pga av detta?

ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Vad kostar det att svetsa grenröret?

Jag tycker även att om man tycker fullt från 1000rpm till typ 4000rpm så rycker den den mellan 1800-2500rpm, väldigt lite men men....slumpen eller?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du bör åtgärda grenröret så fort som möjligt!

Om sprickan är så stor att det hörs, kommer det ut avgaser genom hålet. Så nära avgasventilerna är det inte ovanligt att det är riktiga eldsflammor som slår ut! Lite obra med tanke på bensinledningar och annat lättantändligt som finns i ett motorrum!

En som jag känner lyckades elda upp sin bil (iofs en liten Fiat) efter ett läckage på grenröret.
Jag var med som passagerare när det hände...han körde i 90 knyck, bilen började misstända lite och sedan dog motorn samtidigt som det började bli lätt rök i kupén.
Han svängde in till kanten och stannade. När jag öppnade dörren såg jag rök sippra ut från motorhuven...bara att tömma bilen på lösa attiraljer och ringa brandkåren som kom inom några minuter (ganska snabbt faktiskt!) men det hjälpte inte utan hela motorrummet brann upp och lite av instrumentbrädan och framdäcken... lite spännande faktiskt! ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glömde:
Om det inte är stort hål, kostar det nog inte så många kronor att fixa till grenröret.

Kan iofs vara lite svårt att svetsa i gjutjärn...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.