|
|
|
|---|---|
|
Min bil drar vänster. Och det ordentligt! Det konstiga är att innan när jag körde på vinterdäcken så drog den en liten aning åt höger (störde mig inte så mycket). Ska också nämna att det vibrerade en del i framvagnen i ca 110-120 km/h. Köpte en uppsättning 14" BBS krysseker i helgen och då satt det på sommardäck av nåt billigt fabrikat. Dock är mönstret lagligt med god marginal. Nu drar alltså bilen till vänster istället, rejält. Man vågar inte släppa ratten många sekunder, man far alltså över i den mötande filen :-/ Värt att nämna är dock att nu har vibrationerna i 110-120 km/h blivit mycket, mycket mindre. Hjulen skulle enligt säljaren varit balanserade i september 03. När man bromsar så drar den ännu mer åt vänster. Men kan det vara bromsok som ligger emot? Jag menar, bilen drog ju åt höger innan jag bytte till sommarhjulen. Jag skulle verkligen uppskatta om någon har något tips. Jag är själv inte mekkunnig om än inte tummen mitt i handen. --- /// Olof (FKA "Oakman") | |
|
Hur är det med däcktrycket? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Några gånger har jag upplevt samma sak! Min uppfattning är att det kan bli så om man har tex: - olika däckstyper på framdäckena (tex olika fabrikat, olika mönstertyper, olika dimensioner mm) - samma fabrikat men olika - olika lufttryck i framdäckena - olika mönsterdjup på framdäckena Jag skulle till och med kunna tänka mig att billiga däck kan bete sig så trots att det är samma fabrikat etc! Jag var tex på väg att ställa in framvagnen på min M5 -95 för att den drog kraftigt snett men hann först byta till nya däck. Helt plötsligt slutade den då att dra snett. Skälet till att det drog snett var att jag hade ett slitet Michelin med pilmönster på ena framdäcket och reservhjulet på andra framhjulet som var Michelin med bra och "normalt" mönster. Dimensionen var dock samma! Per L |
|
|
Pratade med en däckgubbe om detta! Han påstod att vanligaste orsaken till att bilar drar snett beror på däcken. Om man har en bil som drar åt vänster och skiftar däcken så att högerdäcken hamnar på vänster sida och vice verca, drar oftast bilen åt andra hållet efter skiftet... Grunden till att däcken börjar dra snett, kan nog oftast härledas till felaktig hjulinställning. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Däcktrycket var det första jag kollade, glömde skriva det. Men skulle en hjulinställning ta väck problemet? Eller ska jag prova att flytta runt hjulen? --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Testa att skifta hjulen mellan höger och vänster sida. Om bilen drar åt andra hållet efter bytet, är problemen troligen i däcken. Om den fortfarande drar åt samma håll, är det troligen hjulinställningen som är fel. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tillägger: Det är samma fabrikat på alla däcken. EUROMASTER, har aldrig hört talas om dem innan. Det är samma lufttryck i båda framdäcken, och samma i båda bakdäcken. Mönstret är svårt för mig att uttala mig om, men jag såg att det var bäst djup på 2 av däcken och de satte jag därför BAK. Dessa hade ett litet litet mönster som var bortslitet på de andra 2 däcken. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Kan väll ändå vara balanseringsvikterna eller?, man kan ju inte helt säkert lite på att säljaren balanserade dom år 2003. En balanseringsvikt kan ju ha lossnat. |
|
|
Fast samtidigt har ju vibrationerna som jag hade med vinterdäcken, försvunnit iom bytet till sommardäck. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.