|
|
|
|---|---|
|
Är det samma problem med bultarna till oljepumpen(att dom lossnar) på 4,4 liters åttan i e-39 som det är i 4,0:an i e-34? Nån som har kollat? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag har varit i kontakt med en kille,där oljetryckslampan tändes på tomgång, en E39 540-97 med ca 20.000 mil på mätaren. Där satt pumpen lös,dessutom var bultarna som håller ihop pumpen lösa, konstruktionen är den samma som de äldre motorerna så det kommer nog bli så att man får kolla även .E39/E38 när dom rullat över 15,000 mil I Bentleys manual så tas det upp också som en nödvändig kontroll (varning) Det var den första E39 540 som jag har hört om, men det blir säkert flera när de börjar få lite mil på sig. Använd rätt sort Loctite gängsäkring vid återmontage så lär problemet vara över. ///MVH Hasso Länk |
|
Tänkte iite på att jag fick meddelande om låg oljenivå för en tid sedan trots att nivån var korrekt. Fick meddelandet två gånger efter varandra efter tankning. Men sedan dess, och efter oljebytet, har inte meddelandet visat sig. Om man har kollat dem för ca ett år sedan, kan man vara någorlunda säker då? Bytte ju olja nyligen och då kollade vi inte bultarna, men det gjorde vi förra året och de satt fast ordentligt. /Hammar |
|
|
Hammar: Man kollar inte bara när man kollar. Med vetskapen om att dom KAN lossna så lossar man dom själv och sätter dom med lämplig Loctite som Hasso skriver. Då behöver man garanterat inte fundera mer på dom. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
| Då är det nog bäst att kolla! Jag hade en 540ia-93 innan som vi kollade på, bultarna satt fast men kedjan var duktigt slak! Går man tillväga på samma sätt som med lilla åttan? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.