|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Eller Toyo proxies T1-s ??? Mip |
|
Steffe |
Bra Mip. Min erfarenhet av däck till M3 e36 är att jag har kört på GY F1, D 8000, D 9000, P 7000, P PZ C, Falken, B s-02, Mic (som jag inte kommer ihåg vad modellen heter). Alla har jag kört på landsväg och på bana. Normalt betyder bra grepp mindre livslängd. Skall man ändå försöka sig på en gissning så gillade jag Dunlops båda väldigt bra. Även s-02:orna. Bäst för avanserad körning är ju Pirellis pz-c som är ett R-däck och kostar ca 8000:- för 4. Ett gummi som funkade bra var japantillverkade Dunlop 9000 som jag betalade 1300:- st för. Du kanske skall hoppa över dom billigaste och mest okända samt regumerade. Lycka till! |
| Vill bara dela med mig av min erfarenhet. Körde SP8000 i 18", funkade bra men provade sedan SP9000 på orginalfälgarna. S.k. V-mönster. Katastrof tyckte jag i början, väldig instabila. Bilen blev nästan helt okontrollerbar över 230. Tendensen avtog allteftersom mönsterdjupet minskade. Slet upp det sista runt Ringen då däcken fungerade mkt bra. Tycker bättre om traditionellt "klackmönster". Känns stabilare än dessa långa V-mönster som är så populära. Håller med om att PZ-C verkar bra. Dessa har ju inte mer än 5.5mm mönster från början. Kanske blir det sådana nästa gng. | |
|
köp inte sheriff däck typ marshal testade 18 t 225 40 på min bil spinner till varv stopp på dom första växl farliga däck det där ojojoj limmo power |
|
| Uniroyal "brukar" sälja hyfsade däck till priser under 2000 st vad jag har hört. | |
|
jag kör iallafall P7000 225/40-18 och dessa gav jag 1500kr styck för,hade michelin fram och nokia bak visserligen 17" men jag trodde inte däck skulle göra sån skillnad,vilka härliga däck pirelli är..satsa på ett bättre märke. m3-93 köhler MMMM3 |
|
|
Köp inte Hankook Ventus, rena hårdplasten :-( De satt bak på min M3 när jag köpte den och det var kasst fäste i vått väder.... Däremot tror jag säkert att det finns BRA däck till BRA pris ! P.S. Varför skulle det börja snöa ? Min bil mår inte bra när jag inte kan varva ur den ;-) |
|
| Hm.....Jag kör på michelin Pilot ZR däck på min M3:a -96...visst det smakar, men sätta på något TOYO däck motsv. är inget som direkt tilltalar mig iaf....har man en "dyr" bil ska man ha råd äga den, annars blire det inte så kul att ha den om man måste "tulla" på service däck osv....min åsikt iaf... | |
Bad_Boy |
Vad du än köper så ta inte Hankook däck. Dessa är bullriga,hala i vått å tort,spårkänsliga. Skit däck i mitt tycke. Ska köpa F1 eller michelin Pilot ZR till våren. Thomas S Icq 42110131 |
|
Bästa däcken jag haft (i grepp syfte) var ContiSportContact 1 (porsche edt.) Specialutvecklade för porsche med en mjukare gummiblandning. Hade mycket bättre grepp än ex. Michelin pilot. Men dom höll ca: 1.000mil:) Support Your Local Big Red Machine! -or else- |
|
|
Har själv kört på ett flertal olika fabrikat av 'Sportdäck'. Gillar Michelin Pilot SX MXX3 skarpt pga. dess allround egenskaper, bra på torr och blöt vägbana, samt 'hyfsad' livslängd, kostar dock en del.. Kör nu på Uniroyal RTT-2 i dim. 235/40 ZR17, funkar rätt bra, bland de bättre på blöt vägbana, som det ofta är i Blöteborg, prisvärda :-) Som tidigare nämnts, undvik de allra billigaste och okändaste däcksfabrikaten på marknaden, tänk oxå på att hårdheten/mjukheten i ett specifikt däck (threadwear värdet) påverkar såväl livslängd som greppförmåga. Lycka till ! Mvh /Robert |
|
Grusse |
Vad jag vet av egen erfarenhet, så har vissa däck en tendens att kännas sladdriga och instabil. Detta har jag upplevt både på min E30 M3:a och M3 E36:a. Men det har varit lite billigare däck, har Bridgestone potenza nu på E30:n och det är stor skillnad. På E36:an så hade jag Falken, men dom satte jag i fram och då blev bilen stabil igen. Vet inte hur dom kan vara så känslig för däck, för det är ju uppenbarligen däcken det beror på. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Uniroyal ger mycket däck för hyfsat pris.lättbalenserat mycket bra våtgrepp med hyfsad livslängd.Tyvärr så var de slut "rainsport" i våras men en shysst däckhandlare fixade nya conti sportcontact 2 till samma pris. Normalt dyra men kanondäck.Har kört Uniroyal 540-580 i fyra omgångar sitter på vår MB190, helnöjd. MVH Hasso |
|
Tack för tipsen !! det blir kanske michelin sport men kanske toyo... |
|
| Tjena grabbar! Körde på Hankook Ventus Plus på mina 18" förra säsongen. Blev positivt överaskad. Och dom kostade inte mer än ca 1900:- st. På min M5a har jag Fulda 255-40 zr 17. Vilket SKIT!! | |
| Har Hankook, nyaste modellen, på min M3:a och är positivt överaskad. Trodde det skulle va värsta skiten, satt på när jag köpte bilen, men tycker att dom greppar väldigt bra. Tycker att det är väldigt stor skillnad mot dom gamla som inte har pilformade mönstret. Polarn hade de gamla på sin bil och dom va mindre bra. Klart prisvärda enligt mej. | |
PIST OFF |
Mip:Eftersom du bor i malmö kan ja rekomendera AGI däck 235\40\17 V-mönster för ca 13-1400:-\st.Jag själv är kannon nöjd med dem. 20tum SPLITT |
|
AGI vad är det var kan man köpa dem ?? Förresten lutar det mot Goodyear eagle f1. Jag hittade nya 255x40x17 för 1900:- st på gummihuset.se. Det är ju riktigt prisvärt tycker jag till en M3:a, eller vad tycker ni ? Mip |
|
|
Har med en blandning av nöje och förskräckelse läst er diskussion om däck till en M3E36. Har själv ingen större erfarenhet av just E36 M3:an men har däremot ägt ett par M3E30 och sedan 1990 varit aktiv inom BMW Sport Club och på deras banträffar. Om jag, efter att ha nött ut ett ansenligt antal däck, skall komma med något råd är det att inte pruta på kvalité när det gäller däck. Det är trots allt dessa fyra drygt handflatestora ytor som håller kvar bilen på vägen. En annan fundering rör däcksbredd. Mig veterligen har en M3 3.0 235/40-17 runt om på 7,5x17" fälgar. (245/40-17 på 8,5 tum breda fälgar bak på 3.2:orna) Detta har BMWs ingenjörer sannolikt provat ut som en lämplig däcksdimension - så varför ändra på det? Min egen erfarenhet är att "överbreda" däck inte är något att sträva efter, de ger mer negativa egenskaper än förbättrat grepp. Särskilt på våra spåriga vägar. Vad gäller GoodYear Eagle F1 vet jag ingen som använt dem som varit sådär överförtjust. F1 börjar bli gammalt och har egentligen bara en god egenskap - våtgrepp. Annars tenderar det att göra bilen mer understyrd, samt att det är tämligen bullrigt och stötigt. Som allrounddäck skulle jag nog istället välja Continental Sport Contact eller kanske, som någon annan föreslog, Toyo Proxes T1-S. Båda dessa går att få till vettiga priser (t.ex. hos Wheelbase). Vill man ha ultimat prestanda är det nog Bridgestone S03 som gäller, fast då blir det ju förståss en annan prislapp... Hoppas jag hjälpt någon i däcksmörkret! ///Martin |
|
| Jag skulle vilja komplettera martin g:s inlägg med att säga att det kan vara lurigt att blanda olika däckfabrikat när man pratar däck till m3. Har varit med om att nya dunlop 9000 bak och halvslitna Michelin pilot sx fram resulterat i att bilen blev mycket lurig att köra över 120 km/h(bilen kom i någon sorts egensvängning). Man var tvungen att sätta på 9000 även fram och då fungerade det utmärkt. Det kan mao bli mycket konstiga egenskaper om blandar olika fabrikat pga att däcken tex har olika reaktionstider. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.