AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.549

Tankmätare, givare. Bomb under baksätet.

Len
När jag plockade bort den högra tankmätarenheten, med inbyggd bränslepump, så gjorde jag två intressanta fynd;
Den ena, svarta sladden hade tidigare gått av där den är klämd i genomförings-stiftet (utifrån) och var fusklagad så tillvida att en dålig lödning släppte.
Såg då att sladdarna till pumpen också är lika dåligt infästa/avlastade vid samma typ av genomföringsstift.
Så då är frågorna:
Är det så lyckat med ekonomilagande, ex.vis genom dåliga lödningar, i syfte att spara in 2500 kr för en ny enhet, varvid nästa ägare till bilen kanske ovetande får fara omkring i en tidsinställd bomb?

Och vad händer om en av sladdarna till pumpen går av (p.g.a. att det är en billig konstruktion), ifall ledarna fortfarande råkar ligga emot stiftet där de satt?

När det rullar så rullar det!
Och när det rasslar så kostar det.

len
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
lagade själv min med just för att spara cash.. känns lite tattigt som de e uppbyggt på.. men har alldrig hört om nån bmw som smällt på de sättet... men visst rätt luft/soppa förhållande å gnista = KABOM...

e du nervös ha alltid full tank :-) så smäller de inte :-) under halv nja då ska du nog tanka :-)

Min pärla :-)

Länk
160
däni
M4 Cab -17
X5 50i xdrive M -18
Är det inte så att det bara kan explodera om det är tryck? Vanligtvis så brinner ju bara bensin. Så brinna kan det väl börja men inte explodera?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Pga. av att det är så mycket bensinångor i tanken så exploderar/brinner det inte ens fast man slänger i en tändsticka (finns inge syre), men visst finns det ju undantag. Störst är risken på vintern då bensin inte avdunstar lika mycket pga. den låga temperaturen. Däremot värmer man tanken ordentligt så blir det nog rätt så farligt.

Gäller ej amerikanska bilar, för alla har väl sett TJ Hooker?? De exploderar ju hela tiden ;) hehe

//Mvh Simon
Ja
760
JanF
530i-93
För att det ska explodera krävs rätt blandning luft/bränsle.

I tanken är det för lite luft.

Titta på hur tankgivaren fungerar, en flotör som drar en släpsko över ett motstånd, här borde det gnistra hela tiden.
Len
Intressanta kemi-lektioner,,,,,,inget syre, hum.

Tänk, ifall passagerarna på TWA800 kunde ha några ideer om vad som händer med gaser och gnistor i bränsletankar!
Men det kunde dom inte , för där small det så hela himlen blev röd.

Tror jag skall mejla Ralph, han kanske har studerat vad som händer med tankarna i olika bilfabrikat...

Len
Paap Reeder
Hej!
I tankpumpmotorn sitter det kol som ligger an mot kollektorn.
Håll pumpen i handen och anslut 12 v så får du se på gnistor ....
men som sagt så är det fel bränsleluftblandning i tanken.

Har dock funderat över vad som händer om en bil står med tom tank typ 3 år.... eller när det är 14:1 i tanken...
Så ansluter man ett batteri - vrider på startnyckeln ..... poff??

MVH /// Paap R
Len
I.o.f.s. kan jag inte begripa vad pumpen har i tanken att göra - verkar konstigt design-tänk. Och om den nu skall sitta där så borde den vara hermetiskt tillsluten, med sladdar som är avlastade (inte kan vibrera av så lätt som nu) och utan kopplingspunkter/förbindningar inne i tanken.

Om det inte är 14:1 normalt i en tank med bensin i - vad är det i så fall för cirka-förhållande på gasen?

Len
Paap Reeder
...det är väl minst 1:14.
Således: jag vet inte.
MVH /// Paap R
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vänta lite nu... inte snällt att skräma lilla mugge här så han inte vågar åka BMW mer.... :-)

Var sitter denna bomb-grunka i bilen? Hur kontrollerar jag "bomben" i min bil?

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt!
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Lite klarläggande runt det här om bensin och explosionsfarlghet!
Jag är elkonstruktör har jobbat 20 år i petokemisk industri, med elanläggningar. Det är en jätte skilnad mellan vad som är ok innom industrin och vad som är ok i en bil. Om tankgivaren satt i industrin skulle det krävas att även vid 2 fel oberoende av varandra får det inte finnas en möjlight till gnista som kan tända.
En pump i tanken med gnistor är bara ok om man kan garantera att atmosfären är helt syrefri = det kan inte brinna.
För bilar resonerar sprängämnesinpektionen (som är dom som bestämmer vad som gäller) ungefär så här risken att det skall tänd i tanken är mycket liten, det är alltid för fet blandning, även vid tom tank 1 dl bensin på botten är blandningen för fet. Jämför svetsa i tanken, när du har tömt tanken och spolat genom den med vatten då är blandningen lagom för tändning.
OBS bensin är svår att tända tänk på förgarinställning för fet eller för mager blandning och motorn startar ej.
Skilnaden mellan brinna och expodera som någon skrev om, den finnes inte frågan är bara hur mycket gasblandning som finnes och hur den har möjlighet att expandera.
Kort sakt för explosion i tanken är i stor sett obefintlig. Att en tändning utanför tanken (uppepå dåliga anslutningar=gnista) kan tänkas skulle bli en liten "poff" och sedan skulle det självslockna pga för lite brännbart.
mvh

BLJ
Paap Reeder
Hej!

"För hundra år sedan" gjorde vi ett litet pojkstreck.

Utanför en gammal hölada fanns en urgammal och sunkig samt totalt genomrostad MB 180 som stått så i många herrans år.

Vägverket byggde just då nya E4:an och hade slarvat med att ta undan all krutstubin. Vårt moppegäng hittade naturligsvis 1 meter.

Av med tanklocket - i med stubinen - fjutta på - upp på mopparna och iväg 500 m.
"Vilken jäla smäll". När vi kom tebaks låg mercan på taket!!!

Den minnesbilden har jag alltid i "hövve" när jag vrider om nyckeln på min M30 eller M70.

Har också måst svetsa på min E12- tank. Fyllde den till 80 % med vatten ty sista biten gick inte - jag hade fått svetsa i vatten.

Tände svetsen och satte dit lågan ....... det utrymme som fanns kvar räckte till att bilda så mycket gas som antändes just som en poff ... men ca 20 liter vatten sprutade rakt upp .... och dygnblöt blev man.

... dé é krut i bensin.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.