AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.030

Radial-styling 32

Är på jakt efter dessa fälgar (så är det någon som har tips...) och sitter här och blädrar i fälgkatalogen, men förstår inte riktigt, finns dom i flera olika dimensioner?

Det står 7x15", 7x16, 7(1/2)x17 /8(1/2)x17bak, hur tyder man det?! paranteserna ska inte vara paranteser utan "en halv uphöjd".

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Siffrorna före x är bredden, de efter är diametern. Mätes i tum, 1 tum= 25,4 mm.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Men betyder ovanstående att det finns två olika storlekar då?
Ett par som är 15" och 16" och ett par som är 17" (med par syftar jag på fram och bak)?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fälgen finns alltså i tre diametrar.

17"-fälgarna har i detta fall en bredare bakfälg.
Man skall inte blanda olika diametrar på fälgarna, man får välja om man vill ha 15", 16" eller 17" på bilen (vid det sistnämnda alternativet skall bakfälgarna vara bredare än framfälgarna).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Egentligen är det väl inga problem att ha olika stora fälgar fram respektive bak bara däcken har rätt dimensioner så att totala diametern blir korrekt.

Däremot är det ju extremt fult!! Ser ut som någon sorts traktor-pulling maskin!!!

/Caspar
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror nog att man får minst sagt konstiga vägegenskaper om man blandar olika diametrar på däcken!

Mvh

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Johan B: Kan tänka mig att över- /understyrningstendenserna blir annorlunda men det måste ju inte vara till det sämre. Men som Du säger, rekommenderas ej.

Många kör ju med olika märken fram och bak och det bör ge ungefär samma problem. Ett mjukt däck fram ger ju samma effekt som en mindre fälg med "mer" däck runtomkring..

Men som med allt annat, man får ungefär vad man betalar för såvida man inte köper orginal, då får man hälften!! :-)

/Caspar
Okej, STORT TACK, nu förstår jag det hela. (altså att det finns tre olika storlekar och att den största har olika bredd bak jämfört med fram) .

Var väl 17" som var orginal tillbehör till z3 coupé?

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Lite överkurs kanske men inte nog med alla dimensionerna så finns det två varianter på fälgen också. Den "vanliga" och sedan Brilliant line. Vad som skiljer dessa åt vet jag inte riktigt men jag tror att det är färgen på dem. Brilliant linen har vad jag har för mig ett mer polerat utseende.

///BMW - Was sonst!
exactly JohanE, tycker att den fälgen som är i katalogen har betydligt trevligare lyster än den som sitter på många bilar man hittar till salu.

Har dock precis varit ute och kört och när jag parkerade två gånger så var jag också på trotoaren och hade säkerligen skrapat upp den fina sidan som är på dom i katalogen.

Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Jag hade dom med Brillant-line (heter inte brilliant med "i" enligt bmw's kataloger) och den lacken är ganska så vek.
RUGGIGT snygg men tyvärr så verkar det vara vanligt att den färgen släpper... klarlacken hade släppt på mina och jag har sett annons på såna som även färgen släppt ganska mycket och det är ju inte så snyggt.
Den är mycket tunn och om man får några skrap på fälgarna så är det inget som går att åtgärda själv eller bitvis utan då får man lämna in hela skiten på omlack.
Men hittar man några som är i nyskick och man vet att man aldrig klantar sig med kanter så är inte BrillantLine nåt dumt val!

Har själv köpt Radial-Styling 32 18" som jag ska ha på min Z3 nu... dom är tyvärr inte BrillantLine men jag har lite funderingar på att lacka om dom i liknande färg... kostar dock 1000:-/fälg med den lacken! =(

/Magnus

www.snajdarn.se
Intressant Magnus, eftersom att jag alltid är på kanter så är det alltså nog inget för mig.

vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Det är inte alltid fult med olika stora fälgar bak/fram. Och inte alltid så dumt heller för den delen.

Lotus Elise har t.ex 16" fälg fram, och 17" fälg bak, och är utnämnd till en av världens bästa bilar vad gäller väghållning.

/Vol
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Corvette C5 17" fram 18" bak!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...men de bilarnas chassi är anpassat för olika fälgstorlekar fram och bak...

På de bilarna blir det troligen lika tokigt om man har samma storlek runt om!

Det handlar om balans i chassit som blir förstörd med fel typ av hjul.

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.