AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
826

Skillnad på 525iAT och 525i?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag kommer att sticka iväg och titta på en E34 525iAT och om allt ser bra ut så hade jag tänkt att köpa bilen i fråga.

nu är det så att bilen är både Touring och Automat, vilket jag inte har så stor erfarenhet utav när det gäller E34. Finns det några speciella punket att se upp med på en Touring eller en Automat?

När var det man gick över till den nya gasen i AC:n? R12 heter den nya gasen va?

Han sa att det klonkar från framvagnen när kör på ojämnheter och det är ngt jag känner igen från min gamla 525, då hjälpte det med att byta stabilisatorstagen, vad mer kan ge upphov till detta klonkande?

Hur testar jag så att Automatlådan fungerar som den ska?

Tacksam för hjälp!

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt!
R134 heter den nya gasen. Det vanligaste felet vid klonk över ojämnheter bör vara stabilisatorstagen, men även casterstagen kan föra oväsen. Så testa att inga andra casterstagssyndrom förekommer, dvs klonk vid inbromsning, vibrationer vid lätt inbromsning i högre hastigheter. De stagen är ju betydligt dyrare och krångligare att byta.

____
Reach the door with a breath and a scream.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag var lite orolig för att det skulle vara casterstagen.... men jag ska kika lite extra på det.....

vad kostar det på ett ungefär att göra vid casterstagen? vad kostar materialet och arbetet? så man inte åker på en chock sen....

Stagen går på 680:- st + drygt 300:- styck för de kraftigare bussningarna, om du beställer från motornord Länk

____
Reach the door with a breath and a scream.
fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Jag har en 525 ix touring med automat och den har fungerat utmärkt.
Det enda som är riktigt dåligt är bakluckan, som är alldeles för lättrostad.

/FB
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Kablarna i Bakluckan är det stora problemet som skiljer från sedan annars är det ungefär samma saker som man bör titta på.
93 tror jag att de började med 134A som är den något miljövänligare varanten.
Lars
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har varit och kollat på bilen nu.... Det blev inget köp.... det blev inte ens ngn provkörning....

bilen var väldigt fräsch exteriört men interiört var den väldigt sliten... förarsätet var sönder trasad... värre än på min E30 och det hade gått hål på lädret på ratten.

Mekaniskt var det heller ingen höjdare.... när man varvade motorn till en 3000 rpm och släppte rasslade det och skramlade det väldigt mkt från motorn..... så det blev inget.... men tack för alla tips....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.