|
|
|
|---|---|
|
Någon som testat detta? Är 3.0ans grenrör grövre eller är det bara "extractor" effekten man får? Skilljer det verkligen så mycket i längd på 325:ans orginal (iom att det är tvådelat) så att det lönar sig att byta. Har iaf 2.5" supersprint efter katten så det borde juh göra lite lättare andning med 3.0:ans grenrör och katt.. | |
|
står just i begrepp att göra denna konvertering i detta nu, skall stälpa i mig innehållet i kaffekoppen o dra till garaget... det är en "viss" skillnad skulle man kunna säga.. m3 röret är ju av extractortyp till skillnad från gjutjärnsblocken som sitter original, avstämmt o fint dessutom i rostfritt.. :) -sedan är det ju en del pill med att få dit det, extractorn passar inte emot 325 katten utan rejäl ombyggnad (på 325 katten) jag har löst det med att helt sonika köpa en m3 kat/främre rör vilket även är grövre (2,5"x2) samt mer flödesmässigt korrekt än 325ans original då det är separata rör hela vägen.. -om man gör så, bör man tänka på att avgasröret från 325, (katten till utblåset) inte passar utan modifiering. samt att det är uttag för 2st lambdasonder på m3 kat,en till skillnad i från 325,ans 1st lambda..dvs att man måste plugga 1 lambda uttag. så det är lite jobb... dessutom sitter grenröret med 24st (!)muttrar vilket är lagom skojjigt att montera bort..det är ju lite trångt -minst sagt- på coupén :/ kan åtrkomma med mer info om det är intressant! mvh |
|
|
De vore toppen med mer info :) De vore jätte snällt om du ville "dokumentera" ditt byte, typ om du stöter på problem, vad man bör tänka på osv.. bilder e väl inget måste men de vore fint :) Skicka gärna på mail: logic@telia.com eller lägg upp det här på forumet Golf VR6:an får känna sig slagen till slut... |
|
|
Grenröret från 3.0 är inte rostfritt (iallafall inte det jag har monterat). Nedre innersta muttern på sexans cylinder är ganska otrevlig att få dit. _______ //Niklas |
|
|
logic: håller på som bäst nu, kommer att berätta hur det gick senare, måste sova lite nu, upp o jobba i morgon. har tyvärr inte möjligthet att ta bilder. koni: rätt av dig, fel av mig... :) |
|
|
Hej! nu har jag iaf slutfört ombyggnaden,samt fått tid att sätta mig ner o skriva.. Det finns en del att tänka på o jag kanske glömmer att ta upp några saker men det är bara att fråga. -börjar med att skruva ner original o det var inget störe problem förutom i grenrörsflänsen mot främre rör. 5 av 6 bultar small av. iofs inget problem men irriterande... har sedan tidigare ingen AC på min bil o det underlättade när man skulle montera bort grenrören, det är minst sagt trångt. men med en lång 11mm hylsa med 6-kant invändigt var det inget problem. några pinnbultar valde att följa med ut men de flesta satt kvar. ingen gick av (tack o lov) Att få upp s50 grenrören var lite pilligt då de måste lyftas upp underifrån, underlättar om man är två.. en som håller i det ena när man själv ligger under o skjuter upp det andra. Sen till det bökigare, monteringen! om det var trångt när man monterade av original är det inget mot när s50 rören skall dit, rören är dragna så att det är på få ställen man kommer åt med hylsa/led nyckel... blev 11 öppen nyckel som dominerade denna skruvning. tålamod är bra att ha inför detta moment! samt en öppen nyckel med spärrskaftsfunktion... som sagt tidigare är det 24 muttrar som skall på, så det är lite tidskrävande... håller med "Koni" sexans inre nedre mutter var inte rolig! främre rör/kat var inga problem att hänga dit, det är ju gjort för e36 karossen samt grenröret så no probz där... däremot så finns det ett litet frågetecken i lambdasonden då 325:ans sond är kortare än m3 dvs att sonden inte hamnar direkt i avgasflödet. Det har dock fungerat bra hittils men det kanske inte är optimalt... kan bli så att en m3 sond måste inköpas. m3 har ju även uttag för två sonder så ett av rören måste pluggas. (m18x1,5) fick tag i en plugg från en volvo 740, (främre rör med uttag för lambda som ej användes.) annars är det samma gängning som ford "pinto" stift, går att använda gängdelen från det stiftet. Sedan passar inte 325.ans avgasrör på m3 katalysatorn, det är 2,5" konor på m3, 2" konor på 325.. då jag har ett simonssystem så var det inte värre än att beställa röret mellan kat o dämpare separat från dem (M3). passar utan problem i ljuddämpparen från 325. ni som har andrasystem kan ju tänka på det innan ni skrider till verket. Summering: inte ngt moment som är svårt däremot är det en del skruvning... ljudet efter bytet blev annorlunda, mer raspigt ala M3.. botten vridet blev oxå ngt sämre, men draget över 4000 v/min blev bättre. synd att varvstopp slår i vid ^~6700 v/min .. motorn vill mer än så nu.. frågor? mvh |
|
|
Får tacka för instruktionerna.. bara att börja leta grenrör och katt. :) om nån har till salu så droppa ett mail till logic@telia.com Golf VR6:an får känna sig slagen till slut... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.