|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Jag har haft problem med mina 18" rondell ända sedan jag köpte dem lätt begagnade för 2 år sedan. Till att börja med hade de suttit på en 95:a som enligt uppgift har en större centrumbult (eller vad det nu heter) Vilket innebär att jag måste montera centreringsringar (storlek 72,6 mm-74,1 mm) för att det skall passa ordentligt. Detta visste jag inte när jag köpte dem utan det blev en "glad" överraskning då de skulle monteras. Jag tycker dock att de centreringsringar som finns (jag har två olika omgångar) i plast verkar rätt kassa. Är det någon som vet om det finns bättre centreringsringar i metall som uppfyller större krav på måttnoggrannhet än dessa plastbitar ? Jag vet inte hur många gånger jag har balanserat om hjulen för att få det bättre. Det är ingen katastrof, men jag åker ju mycket bättre på mina original lättmetallfälgar exklusiv som satt på bilen vid köp. Får jag ingen ordning på detta så får jag väl köpa mig ett par nya 16"-fälgar och åka på 235/60-16 även på sommaren. Har Ni förslag på åtgärder som skulle kunna förbättra balansen och minska de förhatliga vibrationerna så vore jag mycket tacksam. Nysse | |
|
Det behöver inte vara obalans, utan det kan mycket väl vara orundhet i däcken och i fälgarna. Vad har du för däck? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag har Continental Conti Sport fram och splitter nya Hankook Ventus där bak. Om det finns orundheter så ser man ju det i balanseringsmaskinen. Viss orundhet finns ju alltid men det är inte mycket. Tyvärr är ju BMW erkänt känsliga för vibrationer framkallade av diverse olika anledningar i motsats till Mercedes som sväljer det mesta. Kanske är därför Mercedes styrning är så okänslig ? Nysse |
|
|
Om man skall döma av de inlägg som tidigare gjorts om Hankook, är de ofta ojämna i kvaliteten och just orundhet i däcken verkar vara vanligare på lågprisdäck än dyrare märken, vilket bland annat Hankook-köpare vittnat om. Oftast får man vad man betalar för när man köper däck...! Är däcken orunda kan du aldrig balansera bort vibrationerna! Det kan till och med räcka med en lokal förhårdning i däcket för att du skall få vibrationer och det syns inte vid rundhetsmätning eller balansering. Ja, BMW är generellt mer känsliga för störningar i obalans/orundhet än de flesta andra biltillverkare! Det är "baksidan" av de känsliga hjulupphängningarna som annars ger bra feedback vid körning. Därför är det extra viktigt att man har bra fälgar, däck och att balanseringen utförs med noggranhet. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ett litet tillägg: Det verkar också som det finns några som har råkat ut för att just Rondell-fälgarna har blivit orunda! De verkar vara lite mjukare än t ex BMW-originalfälgar (oavsett vem som tillverkat dem) eller BBS! Kan därför även vara läge att kolla så att du inte har en eller flera orunda fälgar! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nysse: Centreringsringar i plast brukar vara kass, och särskilt då i dom dimensionerna du behöver (har samma mått själv) Att svarva nya i aluminium brukar funka bra, men när måttskillnaden bara är 1,5mm på diametern är det ingen bra lösning heller. Jag fick rekomendationen av en gummigubbe i Jkpg att slänga plastringarna och köra med några varv eltape tills fälgen centrerade på navet. |
|
|
Tack för alla råd. Jag har prövat att använda eltejp åxå. Fick tipset av min gummigubbe förra året och det var han som gjorde det men inte blev det bättre. Får väl helt enkelt offra utseendet och börja åka bekvämt på 16". Nysse |
|
| Nysse: Kräng lös däcken och kör enbart fälgen i balanseringsmaskinen och kolla obalansen då, och rikta ev orundheter på fälgen det brukar gå ganska lätt om fälgen är mjuk, en blyfylld plastklubba och ett par välriktade slag brukar göra susen | |
|
När gummikillen balanserade, hur gjorde han? Om han bara tar en kona utifrån och hänger upp i maskinen så blir det fel. Han måste använda en expanderkona inifrån och sen en platta med fem "pinnar" på ställda på 5x120 som är bultmönstret på BMW. Blir det inte balans i grejerna när man gör så är det nåt fel på däck/fälg eller någonting på bilen. |
|
|
Jag hade själv samma problem med samma fälgmodell. Lösningen på problemet visade sig vara centreringsringar i aluminum, lite dyrare men det blev kanon! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jeppe: Var köpte du dem? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Bra fråga... Minns jag inte helt fel beställde jag dom genom Gummihuset...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Har faktiskt just beställt centreringsringar i aluminium. Även om gummiverkstaden (Norks i Jönköping) inte trodde att det skulle hjälpa. Killen jag snackade med åkte själv BMW och påstod att det inte fanns en BMW i stan som hade perfekt balansering, så känsliga är de......... Vet inte om det är sant men det säger ju lite om komplexiteten i problemet. Nysse |
|
|
Nysse.. Var har du beställt centreingsringarna? Var de på norks eller? Jag bor också i jkpg och behöver ringar.,. |
|
|
Jag hade problem med vibbar på min 740ia med 18" fälgar och Ventus K104 däck. Balanserade om 4 ggr, bytte centreringsringar 2 ggr, bytte skivor runt om mm. men det blev aldrig helt 100% bra. Fälgarna var 100% raka enligt däckverkstan nästan nya också. Tror att det var ett eller flera däck som var orunda vilket kan vara omöjligt att se med ögat. Vissa däckfirmor har även utrustning att balansera hjulen på plats på bilen vilket kan vara ett alternativ då får man balans även med hjullager skivor mm. BMW CS #5139 |
|
|
Yes Dennis ! Det var på Norks. Går förmodligen att beställa var som helst. Kan ju vara värt 200 spänn att testa dem i.a.f. Kan ju berätta att jag hade Conti Sport även på bakhjulen tidigare och det var om möjligt änu värre än Hankook Ventus, så jag ställer mig allt lite tvivlande till alla som försvarar dessa s.k. högprestandadäck (högprisdäck ?) Nysse |
|
| Nysse: Mina Hankook Ventus K104 monterades på nya fälgar och ingen obalans upplevdes, på min E38. | |
|
Problemet med centreringsringar i den dimensionen är att det finns risk att skada den oavsett vilket material den är gjord i. Material tjockleken blir ju bara 0,75mm. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.