|
|
|
|---|---|
|
Hejsan ! Har en m5 94'a som har edc med läge S och P . Fungerade fint tills det blev regn väder då knappen slocknade och det blev " EDC Nicht Aktive " men så snart det blev torrt igen så började den funka igen och jag blev lite lättad .. Men så blev det regnigt igen och samma visa upprepades ! och så blev det ett par gånger till också . Men nu e den helt död ! Har den inne på en verkstad nu men han kan inte heller fatta vart felet är! Och vi har dragit isär kontakterna till varje dämpare för att kolla efter fukt eftersom det var då det börja glappa men utan framgång ! Vi har kollat säkringen under sätet och nivån på servo oljan men allt verkar vara i sin ordning... Knappen lyser till på instrument brädan när man sätter på tändningen så det är ju inte bara lampan i knappen som e väck heller ! Skulle bli grymt tacksam om någon har haft detta problem och löst det !! | |
|
Men funkar dämparna då? (känns skillnaden när du går från P till S) eller är det bara meddelandet som stör? Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
|
Välkommen till forumet! Det sitter en styrbox till elektroniken på höger sida under baksätet, som kan glappa. Deesutom kan ju alla kontakter glappa, det var någon här nyligen som hade liknande problem. Samma system av EDC fins även på E32, så sök lite i 7-serieforumet. Läs även detta: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det finns ett antal givare i EDC-systemet för tex styrutslag mm....Kan vara så att någon av dessa givare har gett upp!!Koppla upp bilen mot en diagnosdator o läs av ev felkoder!!Fick själv upp "EDCnicht aktiv" på min bil men den förblev så lääänge,ända tills jag fick tillbaka den från lack...Sen dess har den funkat som den ska!Har dock märkt att om batteriet är väldigt svagt när man startar så har det hänt att den blivit inaktiv men när ja startar om bilen 5-10 minuter senare med mer kräm i batteriet så funkar allt som vanligt... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Hej hej. jag/verkstan har provat att dra isär kontakterna och satt ihop igen men utan framgång ,även felsökt med dator i alla system på bilen men ej hittat ngr fel... men jag kan inte släppa det där med att problemet bara uppstod när det var regn väder ! så jag tycker nästan att det borde ändå vara nån glapp kontakt . Minns en gång då jag precis körde igenom en stor vatten pöl och då tvär dog EDC'n , S och P knappen slocknade och det otrevliga EDC Nicht aktiv plingade till. men när bilen stått på pakeringen ett par timmar så funkade allt igen som sagt.. Tack för era svar iaf vh / erik |
|
|
Jag hade en 95:a som blev likadan! Till att börja med hände det kanske en gång per år sedan blev det oftare och oftare. Strax (eller rättare sagt precis när nya ägaren provkörde bilen) innan köpet började felet vara stadigvarande! Vad jag vet kör nya ägaren fortfarande med detta fel. Nåväl följande gjorde jag: 1) BMW trodde att det var hastighetsmätargivaren i diffen som var sönder. Byte av denna gav inget positivt resulltat 2) Jag plockade isär alla anslutningar i hela EDC-systemet och mätte upp alla kablar, anslutningar och komponenter (utom elektronikboxen som jag inte kunde mäta upp). Utan att hitta något fel. 3) Det jag kom fram till var att det borde ha varit hastighetssignalen från instrumentgruppen (hastighetsmätaren) som saknades. Alternativt defekt elektronikbox (mindre troligt ansåg jag) Jag hann inte felsöka klart innan jag sålde bilen! Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.