AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.800

Tre skadade vid kappkörning i Västerås

Länk

Länk

För mycket kraft för lite sunt förnuft
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
c43amg. Seriös bil. Kraft som kräver respekt, annars slutar det så här...

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
En 20 åring bakom ratten i en sån bil är ingen bra kombination fakiskt.

Beror väl på vilken 20åring det är, eller?

Mvh Tobias
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Va? En 20 åring voltade med en c43amg. Det är fakta. Sen finns det säkert begåvade 20 åringar som INTE voltar med sina c43amg, men här måste antagligen erfarenhet och ansvar inte varit de viktigaste faktorerna.

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
Menade att man kan ju inte säga att vilken 20åring som helst inte platsar i en prestanda bil... Det kanske inte "Eke" menade men det lät så. Det finns faktiskt rätt många av oss "ynglingar" som vet hur man behandlar sina bilar =)

Mvh Tobias
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Tobias:
Nja, med all respekt, så är det nog ytterst få 20-åringar som har omdöme och skicklighet att hantera en så snabb bil i trafik:
--Omdöme att INTE ytnytttja fartresurserna annat än i undantagsfall och då bara när ingen annan kan komma till skada (att 'rejsa' är oftast väldigt omdömeslöst...).
--Skicklighet att hantera bilen i höga farter och extrema siuationer. En C43AMG, M3 eller M5 som tappar greppet är inte att leka med, det krävs reaktionsförmåga och iskyla att hämta hem en bredsladd i 150 km/h.... plus en hel del övning.

Få 20-åringar har det som krävs, och ännu färre har en realistisk uppfattning om sin egen förmåga. Det finns goda skäl till att det kostar skjortan att försäkra t ex en M3 för en ung man!
Hoppas du är rädd om både dig själv och M3:an!

/// Gunnar E.
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Jag förstår. Tyvärr måste nog åldern varit den avgörande faktorn i detta fallet.

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
gunnare: du va ta mig fan en snabb rackare:)

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
Jo, ja kan hålla med om att många i 20-30 årsåldern kör som svin. Men inte alla somsagt. Jag håller väl kanske inte hastigheten alltid, men man kör ju med förnuftet. Finns många äldre personer som haft körkortet länge som inte vet hur man ska hantera en bil. Slirar sönder kopplingar, grips av panik när de får en sladd etc... Det är svårt och säga att alla yngre är dåliga bilförare som mindre förnuft i skallen... Då försäkringen är så hög för de yngre så tycker ja att den borde va lika hög för de som är typ 60-70 bast som orsakar en massa parkeringsskador och små olyckor hela tiden...

Mvh Tobias
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Tobias:
Jag hoppas innerligt att du hör till den minimala skara 20-åringar som INTE överskattar sin egen förmåga/underskattar vad bilen kräver. Både du och bilen är värda att klara er helskinnade!

Att 'köra av sig' på träffar och racerbanor är nyttigt på flera sätt - dels får man utlopp för behovet att gasa och testa vad bilen går för, dels får man lite träning under hyfsat säkra förhållanden, och inte minst får man (förhoppningsvis!) lite respekt för bilen när man testat gränserna ett par gånger.

/// Gunnar E.
Gunnare: Du kan lita på att både jag och M3an är i goda händer :) Ska försöka boka in lite bankörningar nu i sommar. Mittsverige Banan är bokad iallafall =)

Ha det bra!

Mvh Tobias
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Om man läser texten så låter det som det var en familj med tre barn varav den 20-åriga sonen körde olycksbilen.
Då kan man ju undra vilket omdöme pappan (OM det nu är så) har!

/Rickard
Visst finns det 20 åringar som kör vettigt och bra, men det ja menade var att ofta kör 20 åringar över sitt förstånd
Nu menar ja inte alla...
Det krävs en hel del körvana av prestanda bilar om man skall klara av att handskas med effekten.

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
En bra/säker förare får aldrig sladd. Då har man kört för fort i förhållande till väglaget. Jag har ju förstås sladdat som en dåre på vintrarna! Men då är det ju under kontrollerade former. Har bara hänt nån gång att jag gått runt utan beredskap. Glad för att det inte hände nåt allvarligt då. Kör med hjärnan o låt inte adrenalinet flöda alltför fort...

mvh
Ik
223
Ika
525i -88
som 20-åring kanske man inte har hunnit lära sig att amg inte är nåt kurvtagningsmonster....rakt fram men inget mer.

Länk
Nja, AMG är väl lite mer än att bara köra rakt fram eftersom dom används ganska flitigt på motorbanor ungefär som med Bmws M modeller.

Precis utanför min lägenhet, fina spår rakt över stolpen kan jag säga.. här finns lite bilder:

Länk

Mvh Per
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Hehe. Å,fan. Då vet jag varför skyltarna som normalt sett hänger över vägen nu ligger bredvid :) Funderade på det idag faktiskt. Omdömeslös är väl ett milt ord för detta. Kurvan är ju relativt lång och vägbanan slät och fin, så att ta den svängen i alldeles för hög fart kan inte vara några problem. Däremot är det en rödljuskorsning både före och efter svängen, så att kunna hålla en ALLDELES för hög fart genom denna kurva (så det går så här) borde ju innebära att föraren gett fan i både rödljuset han passerat och rödljuset som skulle komma 50m längre fram... eller??

Jo så måste det vara.. Förresten, vilket lager jobbar du på? :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.