AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.582

Bromsarna "Fadar" efter 2 hårda inbromsningar.

Jo, det är så att jag för några dar sedan var ute och "gled" i 110+ (Läs ca 160) när jag märkte att jag glömt en sak hemma.
Bromsar då rätt så kraftigt och gör en fin U-sväng.
drar iväg hemmåt igen och skall efter ca 2 Km sväna av vägen.
Och trycker som vanligt på bromsen, och det bromsar... en stund. för att sedan bara susa förbi korsningen i en jäkla fart.

Blir väldigt förvånad och kör sedan lugnt hem. Ca 3Km till.
Vid hemkomsten så ser man tydligt att skivorna är blåa i kanterna och varma utav bara FN.

Ska bromsarna inte klara av mer än en kraftig inbromsning?
Det är ju ventilerade skivor?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som om oken och/eller kolvarna i dina bromsar kärvar!
Då ligger bromsarna på hela tiden...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jo det skulle man ju kunna tro, men de ligger inte på.
Vid vanlig körning så blir inte bromsarna varmare än normalt.
Jag har varit med om att bromsar kärvat först när de blivit duktigt varma. Bromsarna fungerade normalt sä länge de var någorlunda svala. En koll av ok/belägg är nog på sin plats.

Mvh
Rasmus
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Beläggen kan ju ha fått en glasaktigbeläggning pga anliggning
och då blir det inte mycket friktion, som kraftigt förvärras när bromsarna blir varma ??

///MVH Hasso
Länk
Ja det blir väl till att kolla upp beläggen då.
Såg iofs inget fel på dem när jag bytte till sommardäck nu i våras.
Men det var ju ett tag sedan förståss.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kärvande bromsok eller väldigt rostig bromsskiva eller en kombination av de båda.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du har glasade belägg, borde det märkas redan första inbromsningen!

Jag tror fortfarande på att ok eller kolvar kärvar. Det kan vara så att de inte kärvar när de är kalla.

Dålig kvalitet på beläggen kan säkert åstadkomma samma fenomen! Vad är det för belägg du har?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ingen aning vad det är för belägg. De satt på när ja köpte bilen.
men om det är oken som kärvar när de är varma så borde jag ju inte ha haft bromsverkan i början av den 2:a inbromsningen.
Det funkade ju fint till dess att farten kanske halverats, sen var det som att någon skulle hällt olja på min bromsskivor =/.

Och bromsskivorna är inte det minsta rostiga. bilen används ju för övrigt varje dag.
Och de var dessutom nya när jag köpte bilen, för ca 700Mil sedan.
Ja
760
JanF
530i-93
Vissa belägg har dåligt bindemedel i friktionsmassan, när du bromsar hårt så avger det gas vid upphetting, det gör att bromverkan nästan helt försvinner. Efteråt ser ytan glasartad ut.

Avhjälps med slitsade skivor alt borrade skivor.

Eller ännu hellre ett par bra belägg som inte "gasar" så slipper man slitsa skivorna
Ja det blir nog i vilket fall som hellst att göra en koll i helgen.
Nya bromsklotsar är ju i alla fall ingen miljonaffär.
Kan ju vara bra att veta att man har broms även efter en hård inbromsning!
Qu
17
Quill
BMW E39 530D Touring -03
Det här hände mig idag. Jag har hela vintern haft bilen i varmgarage men kört dagligen. I går parkerade jag bilen utomhus i minusgrader, hoppade in i bilen och körde iväg, vid första korsningen bromsade jag och upptäkte att jag hade bättre bromsverkan än vanligt, men efter 2 sekunder så började bromspedalen pressas åt andra hållet, jag orkade inte hålla emot och jag körde rakt ut i korsningen. Samma sak hände sedan vid alla inbromsningar, kanonbromsar i 2 sekunder som sedan övergick i nästan ingen bromsverkan alls även fast jag stog på bromsen.
Vad kan var fel på min bil?

Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Quill:

Så hade jag på min gammla 523iT -97, då var det en ABS-sensor som ( ibland ) gav falska impulser vilket gjorde att absen jobbade även fast det inte var halt.

ABSen fungerade men det fanns felkod på en givare, efter bytet av givare återkom inte felet.

Biltemagivare, 2000 mil senare och fungerar än ( dock ett lotteri med 3parts givare ).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.